Камионите в ЕС ще плащат пътни такси и спрямо емисиите си въглероден диоксид, съобщават от Европейския съвет. Институцията даде мандат за преговори с Европейския парламент по реформата, която е свързана със Зелената сделка на общността.
Схемата ще се базира на данните за емисиите на превозните средства (системата EURO) и първоначално ще се прилага само за най-големите камиони.
Тази ревизия на правилата е една от стъпките за включването на транспорта към плановете за енергийна трансформация. Досега обсъжданите мерки бяха насочени основно към енергетиката, но идеята на Брюксел е в намаляването на емисиите да се включат и други дейности, като например транспорта, сградите и селското стопанство.
Промяната на Директивата за евровинетката ще даде право на страните от общността да наложат нови компоненти в таксите за използването на пътната инфраструктура. Това ще допринесе за намаляване на замърсяването от транспорта, а с парите да бъдат финансирани дейности по поддръжка на инфраструктурата.
Страните ще могат да избират своя модел на налагане на пътните такси, съобразявайки се с географските особености, гъстотата на населението и самите пътни мрежи, допълват от Съвета. Постепенно обхватът на тази схема ще бъде разширен - от тежкотоварни камиони през автобуси и микробуси до автомобили.
Правилата предвиждат освобождаване от таксите при специфични условия.
Според законодателството в ЕС държавите в общността сами избират вида на пътните такси и дали да ги прилагат на своята територия или не. Но ако са избрали да облагат с пътни такси превозните средства, те трябва да се съобразяват с общи европейски правила, допълват още от Съвета.