Износът към Китай в първите седем месеца на 2020 година оказва благоприятен ефект върху производството на свинско месо в ЕС, става ясно от месечната селскостопанска статистика на Европейската комисия. От данните е видно, че в периода януари - юни държавите от общността са изнесли към трети страни свинско месо на стойност 5,6 млрд. евро, което представлява ръст от 46,7% на годишна база. Основна част от износа се насочва към Китай.
Това вероятно ще се промени към края на годината с първите случаи на африканска чума по свинете в Германия, регистрирани през септември.
Ръстът на износа на пшеница (с 54% до 4,5 млрд. евро) също се свързва с търсенето на суровината в Китай.
Страната за пореден месец записва увеличение на вноса на стоки от ЕС . За първите седем месеца на годината европейските производители са изнесли стоки за почти 10 млрд. евро към китайския пазар, което е повишение от почти 35 на сто.
Като цяло данните на ЕК показват, че износът на селскостопански храни и продукти от ЕС не е засегнат от разпространението на коронавируса. В периода януари - юли страните от общността са изнесли стоки от тази група на стойност 105,5 млрд. евро, което е ръст от 2,1%.
Основен търговски партньор е Великобритания, към която са изнесени храни и селскостопански стоки за 23,3 млрд. евро, като има спад от 1,5% спрямо същия период на 2019 година. На второ място е САЩ с 12,1 млрд. евро и спад от 3,6 на сто.
Данните показват, че най-търсените продукти на европейските производители на външните пазари са вината. В последните месеци обаче се наблюдава съществено свиване. В периода януари-юли страните са изнесли вина за 7,4 млрд. евро, което е намаление от 13,5%. Износът на спиртни напитки доскоро беше в челната тройка на най-изнасяните европейски продукти, но сега отстъпва на свинското месо, бебешките и детските храни, както и на шоколадите и сладкарските изделия.
Ръст има и по отношение на вноса на селскостопански продукти от трети страни в ЕС, показва още статистиката. През периода януари - юли 2020 година в общността са внесени стоки за 72,6 млрд. евро, което е повишение с 1,7 на сто.
И тук основен търговски партньор на ЕС е Великобритания с внос на продукти за 8,48 млрд. евро, или намаление от почти 10%. Най-съществено намалява вносът на спиртни напитки (-24%), тестени изделия (-16%) и шоколад и сладкарски изделия (-13%).
Китай е на пето място при вноса на храни, като балансът в отношенията е положителен за ЕС. През анализирания период от страната са внесени стоки за 3,1 млрд. евро.
Основната част на вноса съставлява тропически плодове, ядки и подправки. През 2019 година страните от ЕС са отделили 12,8 млрд. евро за внос на стоки от тази група. За първите седем месеца на тази година стойността на вноса им е 8,1 млрд. евро, или с 10,4% повече спрямо същия период на миналата година.