IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Еврокомисията предлага винетките да бъдат отменени

Ще бъде въведен данък "задръстване" за най-натоварените пътища

15:48 | 31.05.17 г.
<p>
	<em>Снимка: АПИ</em></p>

Снимка: АПИ

Цената за използването на платените пътища в ЕС трябва да се изчислява въз основа на изминатото разстояние, а не на времето, през което превозното средство е  на пътя. Това е принципът в нов законодателен пакет за мобилността, който Европейската комисия подготвя.

Брюксел смята, че винетките като възможност за плащане трябва да бъдат отменени от 1 януари 2018 г. както за товарните автомобили над  3 тона, така и за автобусите и за леките автомобили, и да бъдат заменени с тол система.

Държавите, в които в момента има винетки, ще получат право да ги запазят до  1 януари 2024 г. за ТИР-овете и до 1 януари 2023 г. за леките коли, за да имат време да преминат към тол системата на заплащане.

Освен че е по-справедлива, тол системата – заплащане според изминатото разстояние, ще позволи на ЕС да се представи по-добре и в борбата срещу затоплянето на климата и срещу замърсяването на въздуха, защото хората ще ползват магистралите, когато наистина им е необходимо, ако трябва да плащат на километър, смята Еврокомисията.

Така принципът "замърсителят плаща", който е водещ в екологичната политика на ЕС, ще може да се приложи на практика. 

Брюксел смята, че при определяне на цената на тол таксите за леките коли трябва да се вземат предвид въглеродните емисии и други замърсители според описанието в документите на автомобила, като по-чистите и по-старите модели, хибридните, електрическите и дизеловите, се отделят в различни категории.

За товарните машини освен СО2 емисиите значение за цената трябва да има и пътният данък, който фирмите плащат на държавата. Това разпределение ще замени сега съществуващата класификация на камионите EURO.

Новата система за заплащане при ползването на магистрали от леки коли трябва да се въведе от 1 януари 2022 г., казва Брюксел.

Държавите, които не изискват заплащане за ползването на най-бързите пътища, няма да бъдат задължени да въведат тол бариери, се казва в предложението на Еврокомисията. Тези, които решат да ползват тол системата, ще трябва да я прилагат не само върху магистралите, но и в участъци от други пътища, които преминават пред защитени или силно замърсени зони.

Директивата ще позволи на властите да въведат и данък "задръстване" за онези пътища, които през определени периоди са силно натоварени и трафикът по тях е затруднен. Такъв от години се прилага в Лондон, за да се намали градският трафик в европейския мегаполис.

Законодателният пакет се занимава и с условията на труд на шофьорите на ТИР и продължителността на работното им време. Западноевропейските държави от години се оплакват от социален дъмпинг на шофьори от новите страни, включително български, които са готови да работят по-дълго за по-малки заплати и социално осигуряване, измествайки така на пазара местните водачи. Задължителното време за почивка от 45 часа седмично на всеки 2 седмици се предлага да се намали на 24 часа.

Предложението сега ще бъде изпратено в Европейския парламент и на страните членки, които ще преговарят с Комисията за това как и дали ще бъде прието и приложено.

Междувременно Европейската комисия съобщи днес, че предлага пакет от инициативи, наречен „Европа в движение“. Комисията предлага поредица от 8 законодателни инициативи конкретно за автомобилния транспорт. Предложените промени са свързани и с насърчаването на безпрепятствена мобилност, например чрез повишаване на оперативната съвместимост между системите за пътно таксуване.

Този първи пакет от 8 предложения ще бъде допълнен през следващите 12 месеца с други предложения, свързани с автомобилните емисии.

Четете още в Dnes.bg

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:22 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още