Коалиция, съставена от България, Белгия, Дания, Франция, Германия, Италия, Люксембург, Холандия и Швеция, призовава новата Европейска комисия (ЕК) да предложи нови мерки за ценообразуването при авиацията, съобщава Euractiv.
В изявление, подписано от министрите на финансите на всичките девет държави, групата призовава Европейската комисия в лицето на председателя Урсула фон дер Лайен да „отвори дебата за ценообразуването при авиационните компании, например под формата на данъчно облагане за авиацията или подобни мерки“.
Подетата от Холандия инициатива настоява, че авиацията не се сравнява с другите видове транспорт, както и че „ние сме убедени, че координацията на ЕС по този въпрос е най-ефективната за всички държави членки“.
Холандският финансов министър Мено Снел заяви пред журналисти, че „сме сигурни, че Комисията ще приеме това с ентусиазъм и ще излезе с предложение“.
Той добави, че „въвеждането на нов данък винаги е трудно“, но настоя, че е необходимо да се създадат равни условия и да се избегне отделянето на въглероден диоксид.
Въпросните девет държави са отговорни за повече от половината от вредните емисии в авиацията в ЕС, посочва Euractiv. Забелязва се обаче, че Испания и Великобритания отсъствия от писмото.
Дипломат от ЕС споделя пред Euractiv, че Мадрид не е против плана, но първо трябва да бъдат завършени повечето оценки на въздействието върху фактори като работни места и туризъм.
През май холандското правителство обяви, че ще започне да облага с данъци билетите, давани от авиационните компании през 2021 г., за да „помогне за премахването на ценовата разлика между самолетните билети и, например, билетите за влак“, посочи тогава Снел.
Той повтори в четвъртък, че Холандия все още е готова да изпълни плана си, ако е необходимо.
Германия се насочва към увеличаване на съществуващите налози върху пътниците. Съгласно проектозакона за климата вътрешните и международните полети ще бъдат облагани с по-високи данъци от април 2020 г. Очаква се да се генерират 500 млрд. евро, които ще бъдат изразходвани директно за поддръжка и развитие на железниците в страната.
По отношение на това какви мерки трябва да се предприемат за целия ЕС в съвместното изявление в четвъртък се казва, че „съществуващите ефективни национални системи и политики“ и конкурентоспособността трябва да се вземат предвид, както и географското положение.
В изявлението не се предлага налагане на данък върху реактивното гориво, въпреки че холандското и германското правителство го смятат за вариант. Доклад на Комисията наскоро стигна до заключението, че данъкът за целия ЕС ще намали емисиите на въглероден диоксид и ще генерира годишни приходи от 27 млрд. евро.
Холандецът Франс Тимерманс, който беше избран за следващия еврокомисар за климата, също подкрепя тези мерки. По време на своята кампания за председателския пост на ЕК Тимерманс заяви, че е необходимо данъчното облагане, за да се изравнят „условията на играта“.
Изявлението на деветте страни може да подтикне ЕК да предложи нов пакет за авиацията, както поиска ръководителят на транспортната комисия на Европейския парламент Карима Дели, или да предложи актуализация на старите правила за данъчното облагане на блока.
Понастоящем керосинът е фактически освободен от данъчно облагане съгласно международно споразумение, но прегледът на директивата на ЕС може да промени статуквото.
Това обаче би означавало промяна на правилата, така че данъчната политика да може да бъде извършена с гласуване с мнозинство, а не с настоящото изискване за единодушие, тъй като има малък шанс всички държави членки да се съгласят по този въпрос.
преди 5 години Сметнал съм ги, да. Понякога се прибирам в БГ и с автомобили, които компанията, за която работя наема от Hertz.Само че не обичам да разговарям с про-****ераси като теб. Би трябвало да си го разбрал вече ако имаш поне нещо в черепната кухина. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години кажи ми колко гориво изхарчи самолета за вас 190тимата, и колко щеше да изхрчите с друг метод на пътуване ... че от изказването ти оставам с впечателние че си ги сметнал и знаеш ква е разликата, въпреки че аз залагам че говориш на изуст както обикновенно! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Пълни глупости е да се натоварва авиацията заради еко съображения.На 3-ти ноември се прибрах в БГ с полет от Франкфурт. Заедно с мен в същия полет имаше поне 190 човека. Ако бяхме тръгнали да се прибираме по друг начин отделените вредни емисии щяха да бъдат достатъчни да се затрият бая еколози от лицето на земята. Няма екологически съображения когато става въпрос за съвременни самолети. Мотивите са други. Най-вероятно пак някакви лобистки интереси. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години това е политика , нищо лично ... в БГ бизнеса със самолетни билети е нищожен , по памет не повече от 60-70млн. като 35-40млн е държавната поръчка :))) за билетите на властта :))) . ... по-скоро обърни внимание кои са другите държави и особено холандия . това е държавата дето ни спира за шенген по принцип . ако подкрепим техния финансов министър с това предложение , Бащицата ще има очи да иска промяна на позицията им за шенген след някой и друг месец . тук подкрепа , там подкрепа , купихме от тях едни бойни кораби , техни фирми ще участват в оборудването на тези дето ще строим . пак евентуално холандски фирми ще участват в превъоръжаването на армията ... Баце може да е всичко , но гледа да свалят шенген преди следващите избори , хем за държавта добре , хем за него коз за изборите ...иначе по темата . няма да облагат горивото , а самолетните билети и то символично . с парите събрани евентуално ще подкрепят airbus и по специално проекта за хибриден пътнически самолет :https://***.airbus.com/innovation/future-technology/electric-flight/e-fan-x.htmlпроекта е доста обещаващ и напълно технически осъществим . ще направят задвижването електрическо на единия двигател първоначално . захранването ще е комбинирано от литиеви батерии и газова турбина на сименс . а газта в последствие ще се обогатява с водород . а водорода може да се добива евтино от електролизери задвижвани от слънце и вятър . демек максимално ще изчистят от всички парникови газове настоящите двигатели на самолетите . всичко са изцяло европейски технологии и се изпълняват от европейски фирми .с това решение ще ударят 2 , дори 3 джакпота . първо ще въведат ограничение на използваните самолети в ЕС :))) ... кой прави хибридни самолети ... ами airbus :))) . други дори и идея си нямат по темата . ако не-европейска компания иска да лети в европа ще трябва да ползва европейски хибриден самолет :))) ... ще се вдигнат продажбите на airbus , да отбележа и в БГ има вече 2 заводчета дето правят разни неща за копанията , мисля , че се гласяха да разширяват единия ... второ ще си изпълним доста преди другите разни неща по парижкото споразумение и ще можем да оставим някои други за по-нататък , щото там все още няма работещи технологични решения . трето , но не на последно място , ще си изчистим още малко континента от разни излишни газове . аххахаха ... и четвърто , дядя вова вече няма да може да казва , че ни ръсят chemtrails по главите и ще спре да носи каскет с алуминиева подложка :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Борисов оставка безсрамник такъв. Не стига, че бензина и транспорта от всякакъв вид са супер скъпи за българите някое чиновниче прогресивно отп***дъче шорошоидче се е загрижило за глобалното затопляне. На гол тумбак чифте пищови... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години България кога успя да забогатее че да иска вече да поскъпват билетите за самолетите ? То даже не е България а някой си еколог го е решил това и хайде вече цяла България искала да е по-скъпо летенето, че сме богати вече. Бедна държава се опитва да се мери по доблест с богатите. отговор Сигнализирай за неуместен коментар