Вторият по големина застраховател в Европа AXA купува базирания в Бермуда свой конкурент XL Group за 15,3 млрд. долара, създавайки по думите му световен лидер в застраховките на имущество и срещу злополуки, съобщава Ройтерс.
Френската компания е предложила по 57,60 долара за акция на XL, което е с 33% над цената на затваряне от петък. В резултат на покупката печалбата от застраховки на имущество и срещу злополуки ще представлява повече от половината ѝ обща печалба от 39% в момента.
XL е приела офертата, а AXA, която е вторият по големина застраховател в Европа по пазарна капитализация след германската Allianz, възнамерява да свали XL от борсата. Според френската компания финансирането на сделката ще се случи чрез дълг, кеш и постъпления от IPO-то на американския ѝ бизнес.
Застрахователите се насочват към придобивания, за да засилят бизнесите си, изправяйки се срещу по-тежки регулации и спадаща възвращаемост от инвестиции на финансовия пазар. Сделката с АХА се случва само месец, след като American International Group обяви, че купува конкурента си Validus за около 5,6 млрд. долара.
Allianz също е била възможен кандидат за XL, но според източник, близък до германската компания, тя не е особено разтревожена от сделката с АХА.
Акциите на АХА поевтиняха с 6,9% до 23,33 долара сутринта, тъй като според някои анализатори сделката е твърде скъпа. Главният изпълнителен директор Томас Бюберл заяви, че покупката ще позволи на АХА да доминира на глобалния пазар на застраховането на имущество и срещу злополуки и да намали експозицията си към волатилността на финансовите пазари.
„Ще бъдем номер едно в търговското застраховане“, заяви той на пресконференция в Париж.
АХА не бе ударена толкова силно, колкото други компании, от серията скъпи природни катастрофи през 2017 г. заради презастрахователни договори и диверсифицирания си бизнес модел. Миналия месец компанията отчете по-висока от очакванията нетна печалба за 2017 г. в размер на 6,2 млрд. евро.
Компанията очаква придобиването на XL да доведе до синергии на разходите от около 400 млн. долара годишно.
Френската компания потвърди и финансовите си цели за 2020 г., според които АХА цели да увеличи печалбата си на акция с 3% до 7% годишно през периода 2016-2020 г.