Множеството наказателни процедури в сферата на околната среда и водите са причината за забавянето на разширението на ПАВЕЦ "Чаира" (проекта "Яденица"), макар че за модернизацията на съоръжението са отпуснати европейски средства, коментира по време на парламентарният контрол финансовият министър Асен Василев. Той очаква проектът обаче да бъде стартиран по-късно през тази година.
Разширението на ПАВЕЦ "Чаира" чрез изграждането на яз. Яденица беше одобрено още през 2012 г. Идеята предвижда разширението на обема на долния изравнител на ПАВЕЦ "Чаира" и реверсивен напорен тунел за връзка с яз. Чаира. Той е със статут на проект от общ интерес за Европейската комисия.
Проектът обаче не може да получи финансиране по Плана за възстановяване, защото не отговаря на изискането да не предизвиква сериозни нарушения на околната среда.
Прави се анализ и част от каскадите в страната да бъдат модернизирани в ПАВЕЦ, допълни още финансовият министър.
Василев обясни, че в Плана за възстановяване не е предвидено затваряне на енергийни мощности, с изключение на тези, които не отговарят на европейските екологични стандарти. Поет е ангажимент за намаляване на въглеродния отпечатък с 40% на енергийния комплекс "Марица Изток". Това ще стане с планове за намаляване на въглищното съдържание - например чрез смесването на въглищата с отпадъци, както и с използването на други горивни източници, за което са ангажирани и двата чужди инвеститора в Маришкия басейн - AES и "КонтурГлобал", допълни още Асен Василев.
Според него по този начин България ще може да използва централите в региона за покриването на сезонното пиково потребление, тоест те ще бъдат натоварвани основно през зимата, когато товарът в системата е с 2000-2500 мегавата по-висок в пиковите моменти.
По Плана за възстановяване ще се подготвят условия за изграждане на завод за батерии, а по Фонда за справедлив преход ще бъдат преквалифицирани служителите от Маришкия басейн, за да работят в него. Това е свързано с плана за изграждането на 6000 мегаватчаса батерийни мощности, които ще бъдат предложени за финансиране по фонда за възстановяване на европейската икономика от пандемията от коронавируса.
По време на контрола Василев обясни, че тези батерии ще бъдат местен ресурс и ще могат да бъдат ползвани 10-15 години, в зависимост от вида им. Например литиево-йонните мощности ще бъдат с цикъл от 7500 зареждания, а цинковите - 9000.
Плановете за батерийни мощности получават доста критики от различни посоки. Преди ден по време на дискусия бизнесменът Пламен Бобоков, който е един от собствениците на "Монбат", нарече плановете "абсурдни" и припомни, че за част от батериите все още няма метод за рециклиране, тоест тези батерии ще бъдат допълнителна тежест за околната среда.


"ДПС-НН": Охраната на Пеевски е от четирима служители на НСО, автомобилът е на партията
Хороскоп за 18 декември 2025
АГ-Варна получи дарение за отделението по неонатология
11 са камерите, поставени в тоалетните на 138 СУ
Дарителите у нас са се увеличили със 74%
Warner Bros. призовава инвеститорите да отхвърлят офертата на Paramount
Геотермалната енергия е най-евтиният заместител на въглищните ТЕЦ
IPO на нов конкурент на Nvidia в Китай беше презаписано близо 3000 пъти
Германия ще одобри военни поръчки на стойност над 50 милиарда евро
Phillips 66 има готовност за Western Gateway
Главният дизайнер на Mercedes напуска
Нова технология разпознава пияните шофьори зад волана
Отмяна на забраната на ДВГ – какво означава това за шофьорите?
Ford обяви промени в стратегията и отписа 20 милиарда долара
Нов картел разтърси автомобилната индустрия в Европа
Еднодневната винетка ще бъде въведена от 3 февруари 2026 г.
Хит: Маникюр пуловер на райета
Установиха наличие на неорганичен арсен в бебешка каша
Коледни рецепти – как да приготвите шоколадов ментов сладкиш
ДПС-НН: Охраната на Пеевски не е по-голяма от тази на президента