Корабоплаването през Суецкия канал бе възстановено в понеделник, след като контейнеровозът, който заседна в натоварения морски път преди около седмица, бе изтеглен с помощта на 11 буксирни въжета и два мощни влекача. Все още над 400 кораба чакат да преминат през канала, информира БТА, позовавайки се на агенция Ройтерс.
След освобождаването на 400-метровия контейнеровоз Ever Given се очаква до днес сутринта през Суецкия канал да са преминали 113 кораба в двете посоки, съобщи ръководителят на египетската служба за управление на водния път Осама Рабие. Той каза, че 422 кораба чакат за преминаване.
Ever Given заседна почти диагонално в канала, който е най-прекият морски път между Европа и Азия, на 23 март.
„Корабът се измъкна невредим и няма проблеми. Ние току-що прегледахме дъното на Суецкия канал и за щастие всичко е наред, така че корабите могат да преминат днес“, заяви пред местна телевизия в понеделник Осама Рабие. Според него ще бъдат нужни три дни или три дни и половина за разчистването на задръстването от кораби.
За освобождаването на Ever Given, който тежи над 220 хил. тона, са били изгребани близо 30 хил. куб. м пясък, като също така е била премахната и част от стената на канала. Общо 11 буксирни въжета и два мощни влекача са изтеглили кораба към Голямото горчиво езеро, което разделя двете части на канала. Там контейнеровозът ще бъде подложен на техническа инспекция.
Спасителните екипи са се възползвали също така и от прилива и пълнолунието, за да издърпат затъналия в пясъчния бряг кораб.
Една от причините за забавянето е било изчакването на двата влекача, издърпали кораба, посочва Петер Бердовски, главен изпълнителен директор на Boskalis Westminster – компанията на спасителния екип.
„Получихме огромна помощ от силния прилив, силите на природата, които бутаха силно, даже по-силно, отколкото двата влекача могат да дърпат“, поясни той, цитиран от Bloomberg.
Корабите, които чакат да преминат, включват десетки контейнеровози, търговски кораби, петролни танкери и др.
Според индустриални източници собствениците и компаниите, наели корабите, на които се наложи да изчакат, ще имат най-малко 24 млн. долара разходи, които няма да могат да възстановят, тъй като застрахователните им полици не ги покриват.
Цените на петрола спаднаха с един процент след освобождаването на контейнеровоза, като поевтиняването продължи и по време на азиатската търговия.
Около 15 процента от световния морски трафик преминава през Суецкия канал, който е важен източник на приходи в чуждестранна валута за Египет. Блокирането на морския път е струвало на канала около 14-15 милиона долара на ден, посочва Ройтерс.