„Нужни са 20 години, за да си изградите репутация и 5 минути, за да я съсипете. Ако се замислете над това, ще направите нещата различно“, казва легендарният инвеститор Уорън Бъфет. Репутацията не е лесна за измерване и изключително трудна за улавяне, когато продуктите на дадена компания влияят на живота на милиони хора всеки ден, коментира HowMuch.net.
Fortune обаче измисля умен начин да анкетира наблюдателите и мениджърите в индустриите, което предоставя данните, нужни за днешната графика.
Fortune взима най-големите компаниите в света във всяка индустрия и иска от респондентите си да оценят силата на всяка една фирма. HowMuch.net взима 50-те най-високи оценени и слага логата им в отделни кръгове според страната, където са базирани. Размерът на кръга отговаря на пазарната капитализация на компанията, а цветът – на индустрията, към която принадлежи.
Първото, което се вижда, е, че компаниите, базирани в САЩ, доминират в списъка, отчасти заради методологията на Fortune, която облагодетелства американските компании. Другата причина обаче е, че САЩ са най-голямата икономика в света.
В рамките на Щатите Apple доминира с пазарна капитализация от 905 млрд. долара, приближавайки се все повече до рекордните 1 трлн. долара. Amazon (737 млрд. долара) и Microsoft (735 млрд. долара) също изпъкват в технологичната индустрия.
Интересното е, че четвъртата компания в списъка на HowMuch.net е Facebook, макар че нейната капитализация е значително по-малко – 443 млрд. долара.
Картата показва и че най-уважаваните компании идват от най-разнообразни индустрии. От интернет компании до хотелски вериги и производители на петрол – лесно можем да кажем, че всяка компания може да си изгради стабилна репутация независимо от индустрията. Много сектори освен това са с повече от една компания в списъка, което предполага, че положителната репутация може да „зарази“ и конкурентите.
От графиката се вижда още една тенденция. Почти всички компании са специализирани в една индустрия. Изключение прави Berkshire Hathaway, която в графиката е изобразена като застрахователна компания, тъй като притежава няколко такива. Всъщност Berkshire е гигантски холдинг, който има интереси в най-различни индустрии.
Само четири компании в списъка са извън САЩ. Най-голямата сред тях е японската автомобилна компания Toyota Motors с пазарна капитализация от 226 млрд. долара. Останалите три са германският ѝ конкурент BMW (65 млрд. долара), компанията за спортни стоки Adidas (47 млрд. долара) и ирландската Accenture със 106 млрд. долара.
Най-младата компания в списъка е Facebook, която е само на 14 години. Google е след нея с опит от 20 години. Всички останали компании имат дълъг опит в продуктовите иновации и обслужването на клиентите. Явно Бъфет наистина е прав за това колко време е нужно да си изградиш добра репутация.