Все повече български компании се включват активно в модела на дуалното образование. България отдавна има професионални гимназии, новото в този модел е, че практиката на учениците в предприятията започва след сключването на трудов договор. В Кодекса на труда пък е разписано минимално възнаграждение за учениците – 90% от минималната работна заплата.
По този модел, въведен отдавна в страни като Германия, Австрия и Швейцария, учениците в 11 и 12 клас учат два дни в училище, а в останалите три дни работят във фирмите.
Заради недостига на обучени кадри в България някои фирми и търговски камари се заеха самостоятелно с новия формат, а други се включиха в проекта ДОМИНО, който има за цел да реформира системата на професионалното образование в страната.
Проектът, който започна през 2015 година, се финансира по Българо-швейцарската програма за сътрудничество с 3,5 млн. швейцарски франка, като 15% е съфинансирането от българското Министерство на образованието и науката.
Как се случват нещата на практика?
Учениците работят в предприятията с трудов договор под надзора на наставници – поне един на всеки петима гимназисти.
Извън регламентираното заплащане по проекта се отпускат стипендии в рамките на 50 лв. месечно за учениците в дуална форма на обучение. За сравнение – социалната стипендия за ученици е 20 лв., а за отличен успех – около 40 лв.
„Бизнесът е готов да плаща за добре подготвени хора“, заяви пред журналисти Владимир Спасов, прокурист на базираното в Казанлък предприятие „М+С Хидравлик“, където вече имат опит с дуалното обучение.
Първото училище, включено в проекта ДОМИНО през 2015 г., е Професионална гимназия „Иван Хаджиенов“ в Казанлък. Учениците се обучават в „М+С Хидравлик“, „Арсенал“ и „Гуала Клоужърс Тулс България“. От близо 470 ученици в гимназията 224 са в дуална форма на обучение в седем паралелки, по специалности „Машини и системи с цифрово-програмно управление (ЦПУ)“ и „Мехатроника“.
Владимир Спасов посочи, че в близо 50-хилядния Казанлък почти 20 хил. души са заети в индустрията и така градът гони показателите за заетост на София.
Представителите на бизнеса казват, че работата с високоспециализирана машина не е лошо платена. Новата форма на обучение повишава и интереса към техникума, където се увеличават паралелките, разказа директорът Мариана Демирева.
Освен това компаниите са решили да не ограничават заплащането до минималната заплата, а то да е малко по-високо – на минималния праг за съответната професия, заяви Владимир Чучумишев от „Арсенал“. Така за три дни работа седмично учениците в горните класове получават около 300 – 400 лв. месечно, а някои от тях имат желание да работят и през ваканциите.
Според работодателите два – три месеца са необходими за обучение в едно предприятие, включително и на правилата за безопасност на труда, а след това повечето ученици се справят самостоятелно в производството, където работят със стругове, фрези, пробивни и шлифовъчни машини или заваряват. В Казанлък учениците ползват всички социални добавки, които се полагат и на работниците.
Един от резултатите е, че учениците стават по-дисциплинирани, допълва Мариана Демирева.
В Стара Загора в проекта ДОМИНО участват три техникума, които се включиха през учебната 2016/2017 г. Това са професионалната гимназия по хранене и облекло „Райна Княгиня“, по електротехника „Г. С. Раковски“, по механотехника и транспорт „Н. Вапцаров“.
За разлика от други градове, в Стара Загора дуалното обучение се координира изцяло от местната Търговско-промишлена палата. Тъй като учениците са още в десети клас, реално ще започнат работа от следващата година.