IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Българските компании и дуалното образование - пресечната точка

Основна пречка според работодателите е липсата на специален трудов договор за ученици

08:47 | 14.12.17 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: dominoproject.bg</em></p>

Снимка: dominoproject.bg

Все повече български компании се включват активно в модела на дуалното образование. България отдавна има професионални гимназии, новото в този модел е, че практиката на учениците в предприятията започва след сключването на трудов договор. В Кодекса на труда пък е разписано минимално възнаграждение за учениците – 90% от минималната работна заплата.

По този модел, въведен отдавна в страни като Германия, Австрия и Швейцария, учениците в 11 и 12 клас учат два дни в училище, а в останалите три дни работят във фирмите.

Заради недостига на обучени кадри в България някои фирми и търговски камари се заеха самостоятелно с новия формат, а други се включиха в проекта ДОМИНО, който има за цел да реформира системата на професионалното образование в страната.

Проектът, който започна през 2015 година, се финансира по Българо-швейцарската програма за сътрудничество с 3,5 млн. швейцарски франка, като 15% е съфинансирането от българското Министерство на образованието и науката.

Как се случват нещата на практика?

Учениците работят в предприятията с трудов договор под надзора на наставници – поне един на всеки петима гимназисти. 

Извън регламентираното заплащане по проекта се отпускат стипендии в рамките на 50 лв. месечно за учениците в дуална форма на обучение. За сравнение – социалната стипендия за ученици е 20 лв., а за отличен успех – около 40 лв.

„Бизнесът е готов да плаща за добре подготвени хора“, заяви пред журналисти Владимир Спасов, прокурист на базираното в Казанлък предприятие „М+С Хидравлик“, където вече имат опит с дуалното обучение.

Първото училище, включено в проекта  ДОМИНО през 2015 г., е  Професионална гимназия „Иван Хаджиенов“ в Казанлък. Учениците се обучават в „М+С Хидравлик“, „Арсенал“ и „Гуала Клоужърс Тулс България“. От близо 470 ученици в гимназията 224 са в дуална форма на обучение в седем паралелки, по специалности „Машини и системи с цифрово-програмно управление (ЦПУ)“  и „Мехатроника“.

Владимир Спасов посочи, че в близо 50-хилядния Казанлък почти 20 хил. души са заети в индустрията и така градът гони показателите за заетост на София.

Представителите на бизнеса казват, че работата с високоспециализирана машина не е лошо платена. Новата форма на обучение повишава и интереса към техникума, където се увеличават паралелките, разказа директорът Мариана Демирева. 

Освен това компаниите са решили да не ограничават заплащането до минималната заплата, а то да е малко по-високо – на минималния праг за съответната професия, заяви Владимир Чучумишев от „Арсенал“. Така за три дни работа седмично учениците в горните класове получават около 300 – 400 лв. месечно, а някои от тях имат желание да работят и през ваканциите.

Според работодателите два – три месеца са необходими за обучение в едно предприятие, включително и на правилата за безопасност на труда, а след това повечето ученици се справят самостоятелно в производството, където работят със стругове, фрези, пробивни и шлифовъчни машини или заваряват. В Казанлък учениците ползват всички социални добавки, които се полагат и на работниците.

Един от резултатите е, че учениците стават по-дисциплинирани, допълва Мариана Демирева. 

В Стара Загора в проекта ДОМИНО участват три техникума, които се включиха през учебната 2016/2017 г. Това са  професионалната гимназия по хранене и облекло „Райна Княгиня“, по електротехника „Г. С. Раковски“, по механотехника и транспорт „Н. Вапцаров“.

За разлика от други градове, в Стара Загора дуалното обучение се координира изцяло от местната Търговско-промишлена палата. Тъй като учениците са още в десети клас, реално ще започнат работа от следващата година.

Последна актуализация: 20:19 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още