IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Половината мениджъри в ЦИЕ нямат планове за намаляване на емисиите на бизнеса си

Финансовите директори в региона са по-оптимистични, отколкото преди 12 месеца, когато икономиките бяха в хватката на пандемията, показва проучване на Делойт

16:58 | 28.04.22 г.
<p>
	<em font-size:="" pt="" style="color: rgb(102, 102, 102); font-family: ">Снимка: Bloomberg</em></p>

Снимка: Bloomberg

Повече от една трета (41%) от 600 главни финансови директори от региона на Централна и Източна Европа (ЦИЕ), които участват в проучване на Делойт, имат конкретен план с колко да намалят въглеродните емисии в компаниите си. Половината от анкетираните финансови директори (49%, а за България – 50%) съобщават, че техните компании все още нямат конкретен подробен план как това да се случи.

Проучването, изготвено от одиторската компания, обръща внимание на мерките, които компаниите планират или предприемат през тази година, за да се справят с предизвикателствата, свързани с адаптирането към изменението на климата, както и на плановете и конкретните действия на финансовите директори по отношение на дигиталната трансформация в техните компании.

От доклада става ясно, че в края на 2021 г. финансовите директори в региона като цяло са по-оптимистично настроени, отколкото 12 месеца по-рано, когато икономиките бяха в най-тежката хватка на пандемията от COVID-19. Мениджърите остават позитивни по отношение на инвестициите, очакват спад на безработицата и вярват, че финансовите им перспективи се подобряват. В същото време те очакват и по-нататъшно повишаване на инфлацията, което от своя страна ще подхрани и увеличи разходите за бизнеса.

Съществуват редица фактори, които мотивират мениджърите да предприемат действия срещу изменението на климата. Повече от 40% от анкетираните отчитат възможността за спестяване на разходи, за други 34% на преден план е необходимостта да се съобразят с текуща или предстоящата регулация, а 31% посочват подобряването на репутацията на своята компания и спечелването на доверието на клиентите си като основен мотивиращ фактор.

Времеви хоризонт

Само 31% от компаниите с план за намаляване на въглеродните си емисии се стремят да постигнат целите си до 2030 г. Повече от половината от анкетираните (66% от участниците от България) посочват, че техните организации нямат конкретна времева рамка за усилията си за намаляване на въглеродните емисии. Едва 3% от всички участвали компании вече са постигнали целите си.

Планирани мерки 

От доклада става ясно, че няма универсална стратегия по отношение на възможните действия в посока справяне с климатичните промени, тъй като компаниите в различните индустрии са изправени пред различни предизвикателства. По-голямата част от мениджърите (58%) намаляват или планират да намалят вътрешните емисии чрез постепенна промяна. 36% от участниците в проучването се стремят да разработят нови продукти и услуги, щадящи климата, за да постигнат целите си за намаляване на въглеродните емисии, като едновременно с това се възползват от възможностите за растеж поради голямото търсене на тези продукти.

„Политиците и законодателите, регулаторите, клиентите, служителите и други заинтересовани страни – всички имат интерес да държат компаниите отговорни за климатичните промени. Бизнес средата се променя бързо, излагайки компаниите на рискове от прехода към нисковъглеродна икономика, свързани с бързо променящите се технологии, пазари и регулации. Те водят до увеличаване на разходите и в някои случаи карат бизнес моделите да бъдат преоценени“, посочва Силвия Пенева, управляващ съдружник в Делойт България.

Дигитална трансформация

От Делойт напомнят, че дигиталната трансформация е много повече от технологична стратегия, а бизнес стратегия, която става все по-важна за дългосрочния успех. В резултат на това неуспехът да се реализира успешно (особено в условията на кризи) може да накара компаниите да станат по-малко конкурентоспособни и да загубят пазарен дял.

„Финансовият директор играе критична роля в дигиталната трансформация. Той е мостът между ИТ и бизнеса, който да осигури най-ефективното разпределение на инвестициите и капитала. Това не означава само да се гарантират подобрения на процесите и автоматизация с цел ефективност, фокусът е върху превръщането на организационните данни в ценна информация, позволяваща на бизнеса да взема решения бързо и точно“, коментира Димитър Попов, съдружник „Консултиране“ в Делойт България.

Финансова трансформация

Много бизнеси претърпяват промени след финансиране на технологии, които помагат за намиране на решения с автоматизиране на процесите. Затова и 44% от финансовите директори в региона виждат дигиталната трансформация като синоним на автоматизация, посочват от Делойт.

Една трета от анкетираните мениджъри потвърждават, че стратегията е основната причина за въвеждане на цифрова трансформация в тяхната финансова организация. Спестяването на разходи (21%) и намаляването на процента от грешки (20%) са посочени като следващите по важност причини за действия в посока дигитална трансформация.

Резултатите от проучването показват, че докато 46% от финансовите директори в момента прилагат промени в своите организации, 19% все още са във фаза на планиране, а почти същата част (20%) вече са въвели промени.

Изисквания към служителите

Новите технологии са обещание за нови възможности, които изискват екипите да повишат технологичните си умения, тъй като автоматизацията на финансовите процеси променя работните места във финансовата функция. Около половината (51%) от анкетираните финансови директори съобщават, че през следващите шест месеца техните организации ще инвестират в преквалификация или обучение на екипите, за да отговарят уменията им на необходимостта от внедряване на нови технологии.

Проучването е проведено сред над 600 главни финансови директори от региона на Централна и Източна Европа – представители на организации от различни сектори, относно техните виждания и планове за 2022 г., ключовите заплахи и приоритетите, които идентифицират за бизнесите си, както и отношението им към риска и факторите, които са жизнено важни за успеха на компаниите. То е изготвено между октомври и декември 2021 г. сред представители от 15 държави: Албания, България, Босна и Херцеговина, Хърватия, Чехия, Естония, Унгария, Косово, Латвия, Литва, Полша, Румъния, Сърбия, Словакия и Словения.

 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:06 | 13.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още