IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Още четири станции от третата линия на метрото ще бъдат пуснати през април

Всяко отлагане на завършването на третата линия води до оскъпяване с почти 20%, предупреди инж. Стоян Братоев

22:00 | 18.03.21 г. 1
<p>
	<em>Снимка: Росен Калинов, БГНЕС</em></p>

Снимка: Росен Калинов, БГНЕС

Завършването на третата линия на метрото не трябва да бъде отлагано, защото проучвания показват, че всяка година отлагане води до оскъпяване с почти 20% и макар че метрото в София е едно от най-евтините в Европа, това са сериозни пари, каза проф. д-р инж. Стоян Братоев, изпълнителен директор на Метрополитен, по време на форума „Градска инфраструктура и мобилност“, организиран от Градът медиа груп.

Той съобщи, че следващия месец ще бъдат пуснати още четири станции от третата линия на метрото, с което ще бъдат завършени първи и втори етап, включващи 12 км и 12 станции от „Горна Баня“ до квартал „Хаджи Димитър“. След пускането на новите четири станции метрото ще е с дължина 51 км с 47 станции и ще гони над 450 хил. пътници дневно.

„Метростанциите от първи и втори етап на третата линия се изградиха в много сложна обстановка, при изключително неблагоприятни геоложки условия. Тунелите бяха прокопани със специална германска тунелопробивна машина, а метространциите бяха изградени по различни технологии съобразно конкретните геоложки условия. Изградено беше и голямо депо, в което са доставени 20 метровлака за първи етап. В момента се доставят още десет влака, за да се обезпечат следващите етапи от третата линия“, каза инж. Братоев. И допълни, че тя се различава от другите линии по съвременната си автоматика, която позволява управление на движението по радио канал, влаковете имат опция за работа без машинист, а пероните са преградени със специални перонни преградни врати, за да няма инциденти с пътниците.

Предстои реализирането на още два етапа от третата линия. Първият участък е „Хаджи Димитър“ – „Левски“ – бул. „Владимир Вазов“, включващ три станции. Той е предложен за финансиране от Фонда за възстановяване, има приключени тръжни процедури и се очаква през април да започне подписването на договорите. След като се одобри финансирането, ще започне физическото изпълнение на проекта, вероятно през лятото, като прогнозният период за строителството е 2021-2025 г.

Другият етап е участък от шест километра с шест станции от улица „Шипка“, през  квартал „Гео Милев“, жк „Слатина“, зала „Арена Армеец“, София Тех Парк, „Цариградско шосе“. В момента вървят тръжни процедури, а участъкът също е предложен за финансиране от Фонда за възстановяване. Инж. Братоев изрази надежда до есента да приключат тръжните процедури и да започне физическото изпълнение на участъка.

Според него с всяко удължаване на линията на метрото броят на пътниците в него нараства изпреварващо. Един от ефектите, които се преследват с изграждането на метрото, е и намаляване на пътуващите в София автомобили. Към момента в резултат на наличието на метрото над 88 хил. автомобила дневно по-малко се движат в града, каза ръководителят на столичния Метрополитен.

Очаква се през 2025 г. спестените вредни газове благодарение на наличието на метрото да надхвърлят 100 хил. тона годишно. Средната скорост на пътуване с метро е 2,5 пъти по-висока спрямо наземния транспорт. Така всеки пътник в метрото икономисва между 40 и 50 минути дневно, което прави средно дневно около 220 хил. човекочаса, след като се реализира третата линия, каза инж. Братоев.

Той съобщи, че средната стойност на метрото в София е 45-50 млн. евро на километър, което го прави едно от най-евтините в Европа. За сравнение метрото в Амстердам струва 280 млн. евро на км, в Париж – 250 млн. евро, в Будапеща – 180 млн. евро, а в Букурещ – над 100 млн. евро.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:45 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

1
rate up comment 3 rate down comment 1
Momchil_Matev
преди 3 години
То защото е евтино, вечно капе, тече, наводнява се, при дъжд разкривяват му се релсите, пускането на третата линия се отлага сто пъти... Полезно е, разбира се, като нещо, което предоставя нов тип градско обслужване, но си е трагикомедия. И тепърва ще му предстоят ремонтите. А западните "скъпи" метра ги ремонтират веднъж на 1 век.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още