Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) ще поддържа единен публичен регистър на всички разрешителни за строеж, удостоверения за въвеждане на обекти в експлоатация, актове за изработване и одобряване на устройствени планове и строителни забрани.
В регистъра ще се публикуват всички актове на Министерството, Дирекцията „Национален строителен контрол“ (ДНСК), областните, общинските и районните администрации.
Това предвиждат промени в Закона за устройството на територията (ЗУТ), публикувани за обсъждане на портала за обществени консултации strategy.bg. Крайният срок за подаване на становища е 12 юни. Вносител на текстовете е МРРБ.
В мотивите си от ведомството посочват, че липсва единна практика по досегашната организация на регистрите. Част от регистрите не са дигитализирани и се водят на хартия или разнообразни електронни носители, без точен формат на данните.
Като причина за хаоса с регистрите от Министерството посочват различното технологично и организационно състояние на отделните администрации. Някои от тях не разполагат с технически възможности и специалисти за водене на прозрачни, електронни регистри.
Отворени данни, повече прозрачност и административни облекчения
Регистърът ще бъде интегриран с портала за отворени данни и портала за пространствени данни, посочват от МРРБ.
Регистърът ще се администрира от МРРБ, като ДНСК, областните, общинските и районните администрации ще имат компетентност за вписвания, отразяване на промени, актуализация и заличавания в регистрите за територията, за която отговарят.
До регистъра ще се дадат ограничени права за ползване до отделни слоеве информация без възможност за промени от гражданите.
„Дигитализацията и консолидацията на регистри и създаването на единен публичен регистър по устройство на територията ще допринесе за прилагане на основния принцип за еднократното събиране и създаване на данни, комбиниран със задължението за служебно предоставяне по електронен път на трети страни. С помощта на регистъра ще се осигури достъп до информация и документация, необходима за извършване на съответна административна услуга, т.е. ще се създадат условия за осъществяване на вътрешни административни услуги, с което значително ще се облекчат както гражданите и бизнеса, така и самата администрация“, посочват от регионалното ведомство.
По служебен път например администрациите ще получават визите за проектиране и други актове и разрешителни за инвестиционни проекти, които се внасят за одобрение. Досега това се правеше от инвеститорите, като често проектите се входират в обем от няколко кашона хартия и копие на CD.
преди 4 години Не виждам облекчение за бизнеса и гражданите. Количеството на разрешителните и другите документи не намалява. отговор Сигнализирай за неуместен коментар