Целта на промяната при платежните услуги и системи е създаването на една по-гостоприемна платежна среда, а достъпът до данните на ползвателя ще бъде изключително ограничен.
По този начин Милена Ангелова, адвокат в кантора "Шонхерр", коментира в предаването „Бизнес среща“ на Bloomberg TV Bulgaria новия Закон за платежните услуги и платежните системи, който се обсъжда в парламента.
„Причината да се изготви изцяло нов закон е изцяло новата директива за платежните услуги и платежните системи, която беше приета през 2015. Тъй като новата директива предвижда значителни промени в сферата на платежните услуги, нашият законодателен подход е да се приеме изцяло нов закон. Ако трябваше да се прави изменение на сега действащия закон, това щеше да предизвика твърде много объркване и твърде голямо и тромаво изменение, което е ненужно и е по-добре да се приеме нов закон“, смята Ангелова.
Тя посочи, че се планира по-голяма информираност за потребителите на платежни услуги и по-голяма регулаторна тежест за доставчиците на платежни услуги, които вече се налага да имат по-добри системи за сигурност и за предотвратяване на измами.
По думите ѝ като цяло идеята е да се влезе в крак с иновативните платежни системи и все по-динамичното развитие на този сектор.
Ангелова разказа и за новите услуги, които са „интересни и непознати до този момент“.
Едната се казва услуга за иницииране на плащанията, като идеята електронното плащане да става без посредник.
„Ако до този момент искаме да си купим нещо от онлайн магазин, ние трябва да въведем данните за дебитната или кратната ни карта, онлайн търговецът да се свърже с картовия оператор, който пък да се свърже с банката, в която е съответната ни сметка, обясни тя. – Целта е посредничеството на картовия оператор да бъде премахнато и онлайн търговецът да може да осъществява контакт директно с банката, в която се намира дадена сметка. И ако по нея има наличност, съответно ще може да се извърши плащането. По този начин ще може да се пазарува онлайн без дебитна или кредитна карта. Когато въвеждаме данните за сметката си и по този начин това посредничество ще бъде премахнато“.
Що се отнася до новите доставчици на услуги, Ангелова посочи, че те ще трябва да направят инвестиции и да изработят платформа, в която всеки потребител ще може да прави справка за движение и наличност по всичките си сметки, независимо в коя банка се намират те.
Тя информира, че за предоставянето на информацията няма да има такси.
Ще стане ли по-конкурентен пазарът? Какво ще спечелят потребителите? Какво ще представлява европейската електронна брошура? Защо таксата при изгубена или открадната карта ще падне от 300 на 100 лева за притежателя ѝ?
Вижте повече във видеото!
преди 7 години "Защо таксата при изгубена или открадната карта ще падне от 300 на 100 лева за притежателя и?"По-интересен е въпросът защо изобщо някой ще си отвори сметка в банка, където има такава такса. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години "по-голяма регулаторна тежест за доставчиците на платежни услуги"Това преведено на български се чете така: "потребителите ще плащат повече".Нали не мислите, че разходите за преодоляване на регулаторната тежест ще бъде за сметка на акционерите? Не, те ще прехвърлят тези разходи на крайните потребител. отговор Сигнализирай за неуместен коментар