Китайската централна банка даде зелена светлина на American Express Co. за стартиране на клирингова мрежа, която ще обработва трансакции в юани, предоставяйки на американската компания за дебитни и кредитни карти достъп до китайските потребители, съобщава The Wall Street Journal.
American Express заяви, че това е първата чуждестранна платежна мрежа, получила лиценз за вътрешни трансакции в континентален Китай. Базираната в Ню Йорк компания развива китайско съвместно предприятие, наречено Express Co., което ще управлява мрежата ѝ и ще обработва плащания в местна валута, извършени с карти с марка American Express.
Стивън Скури, председател и изпълнителен директор на American Express, заяви, че одобрението от страна на Китайската народна банка е „важна стъпка напред“ в дългосрочната стратегия за растеж на компанията. Дружеството, подобно на много други финансови гиганти в САЩ, отдавна се стреми да развие бизнес сред многобройните потребители и търговци в Китай, а неговите ръководители по-рано заявиха, че компанията има за цел да излезе на пазара през тази година.
Китай отдавна ограничава достъпа на чуждестранни компании до своя бързорастящ финансов сектор. В постигнатата през януари частична търговска сделка със САЩ Пекин се съгласи да премахне бариерите и да помогне на американските банки, компаниите за кредитни карти и други доставчици на финансови услуги да навлязат на нейните пазари и да развиват по-ефективно бизнес в територията на страната.
През ноември 2018 г. централната банка на Китай разреши на American Express да създаде съвместно предприятие с 50% дял с китайската фирма за финансови технологии LianLian DigiTech Co. и да изгради разплащателната мрежа. През януари китайският банков регулатор заяви, че е приел заявлението на American Express за лиценз за започване на работа с мрежата; това вече е одобрено.
Mastercard Inc. и Visa Inc. също се надяват да разширят бизнеса си в Китай. Съвместното предприятие на Mastercard през февруари заяви, че е получило принципно одобрение от централната банка да започне изграждането на конкурентна клирингова картова система и възнамерява да кандидатства в рамките на една година за официално одобрение за започване на операции.
Visa, подобно на своите американски конкуренти, си партнира с двата гиганта за мобилни разплащания в страната, Alipay и WeChat Pay, за да даде възможност на чужденци, притежаващи Visa карти, да извършват плащания в тези мрежи. Освен това дружеството постигна сделка за съвместен бранд със собственика на WeChat Pay, Tencent Holdings Ltd., която улеснява плащанията, извършени от китайски граждани извън страната.
Express Co, съвместното предприятие между American Express и LianLian, планира да се присъедини към банките в Китай за издаване на карти с марка American Express, които могат да се използват за трансакции в юани.
Понастоящем хората в Китай, притежаващи карти American Express, могат да използват мрежата на компанията само за плащания в чуждестранна валута извън страната или на чуждестранни уебсайтове. Чуждестранните посетители в страната могат да използват и American Express карти в някои хотели, ресторанти и други места. Компанията не е разкрила колко карти има в Китай, където доминиращата мрежа за клиринг на трансакции в местна валута се управлява от подкрепяната от държавата China UnionPay Co.
Търговските банки в страната обслужват повече от 8,5 млрд. кредитни карти в обращение към март, почти два пъти повече на техния брой преди пет години, сочат данни на Wind. Непогасеният краткосрочен дълг на домакинствата в страната надхвърля 13,8 трлн. юана (1,95 трлн. долара) през този месец срещу 8,4 трлн. юана преди пет години. Въпреки че издаването на кредитни карти се ускорява, по-голямата част от китайските потребители през последните години разчитат до голяма степен на приложенията за мобилни разплащания, които черпят средства директно от банковите им сметки.