Докато светът се насочва към постигането на по-строгите цели за ограничаване на въглеродните емисии, отчасти чрез постепенно премахване на автомобилите с двигатели с вътрешно горене, търсенето на литий, кобалт и никел - жизненоважни метали за батериите за електрически превозни средства, се очаква да нарасне значително, което от създава предпоставки за недостиг, пише Ройтерс.
Високите цени на лития не успяват да стимулират инвеститорите да изградят нов производствен капацитет поради по-ниските договорени дългосрочни цени. Проблемът с доставката на кобалт е свързан с това, че той се добива основно като страничен продуктна медта.
Литий
Батериите за електрически превозни средства могат да използват литиев карбонат или литиев хидроксид, но индустрията обикновено говори за еквивалент на литиев карбонат, който съдържа и двете съединения.
Цените на лития на спот пазара са се повишили над 12 000 долара за тон, повече от два пъти спрямо нивата, наблюдавани през ноември миналата година, според Benchmark Mineral Intelligence (BMI).
Тези нива са достатъчно високи, за да стимулират инвестициите в нов капацитет, но годишните или дългосрочните договори, подписани през последното тримесечие на 2020 г., вървят с по-ниски цени, което представлява пречка.
Джордж Милър от BMI прогнозира дефицит на литий от 25 000 тона през тази година и очаква да види още по-остър недостиг през 2022 г. и след това.
„Освен ако не видим значителни и предстоящи инвестиции в големи, търговски жизнеспособни литиеви находища, този недостиг ще продължи до края на десетилетието“, смята Милър.
литий
Фактът, че над 60% от преработвателния капацитет при лития се намират в Китай, е обезпокоителен, тъй като това може да представлява риск за веригите на доставка на електрически превозни средства в други региони, като САЩ и Европа.
Анализаторите от Roskill изчисляват, че търсенето на еквивалент на литиев карбонат ще нарасне над два милиона тона до 2030 г., което е около 4,5 пъти повече от 2020 г.
Кобалт
Съдържанието на кобалт в батериите е значително намалено през последните години, но нарастващите продажби на електромобили ще доведат до ръст в търсенето на метала.
Според Roskill търсенето на кобалт ще нарасне до 270 000 тона до края на десетилетието от 141 000 тона през 2020 г.
Проектите в Индонезия за киселинно извличане с високо налягане (HPAL) ще помогнат за покриване на част от недостига. Проблемът обаче остава, тъй като кобалтът се добива предимно като страничен продукт.
"Трудно е да се инвестира в специфичен капацитет за кобалт, тъй като той е страничен продукт. Няма механизъм, в който предлагането да реагира на търсенето и цените", смята Джордж Хепеъл, консултант в CRU.
кобалт
Лидерът при търговията със суровини Glencore очаква придобитата от него мина в Демократична република Конго „Катанга“ да произведе 30 000 тона кобалт през тази година.
CRU прогнозира, че търсенето на кобалт за сектора на електрически превозни средства ще възлиза на повече от 120 000 тона, или близо 45% от общото количество на минерала, до 2025 г. в сравнение с близо 39 000 тона, или 27%, през 2020 г.
Никел
Опасенията относно доставката на никел за химикали, влизащи в състава на батериите, се разсейват, след като китайската химическа компания Tsingshan Holding Group заяви, че се включва в производството на химикали за батериите за електромобили.
никел
От Macquarie очакват проектите в Индонезия добавят производствен капацитет междут между 400 000 и 600 000 тона никел годишно.
Световните доставки на никел се оценяват на около 2,6 милиона тона за тази година. От тях около две трети ще бъдат използвани от стоманодобивните компании, повечето от които се намират в Китай, докато електрическите превозни средства представляват по-малко от 10% от потреблението на минерала.
преди 3 години никакви дефицити не ни очакват ... импа е пренасочил финансовите си потоци и е инвестирал разумно , като е налял достатъчна ликвидност , във всякякви притежатели на находища и преработващи компании ... очаква ни светло бъдеще ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар