Въпреки че дългите километрични опашки от камиони намаляват по пристанищата, британският бизнес се изправя пред по-малко видими трудности на границата с Европейския съюз, които могат да причинят по-трайни щети.
От здравни сертификати до нови данъци и допълнителни документи, разходите за транспортиране на стоки през Ламанша нарастват поради излизането на Великобритания от ЕС. Проучване на Английската централна банка показва, че само 6% от фирмите са напълно подготвени за това, което предстои, а главоболието започва само две седмици след въвеждането на новата система, пише Bloomberg.
Въпреки че всяко едно от новите правила е малка промяна в безграничната търговия, на която Великобритания се радваше в продължение на четири десетилетия като член на ЕС, заедно те създават значително затруднение.
Най-силно засегнати са 5,9 милиона малки и средни предприятия на Обединеното кралство, в които работят около трима от всеки петима от служителите в частния сектор.
„Нещата са толкова сложни“, каза Адам Маршал, генерален директор на британската търговска камара. "Това е като лук - колкото повече белите, толкова повече плачете."
британски
Ето някои от най-големите трудности, засягащи бизнеса, откакто Великобритания вече не е член на единния пазар и митническия съюз на ЕС.
Правила за произход
След Brexit британските фирми трябва да покажат къде са произведени техните стоки и откъде идват компонентите в тези продукти, за да определят дали трябва да плащат данък върху добавената стойност при препродажба в ЕС. От отговора зависи дали отговарят на условията за безмитно третиране. Тези разпоредби не съществуват за търговия в рамките на ЕС, което прави старата система далеч по-опростена.
Объркването около правилата вече предизвика оплаквания от големи търговци на дребно като Marks & Spencer. Други са спрели продажбите за ЕС. Debenhams временно изключи ирландския си сайт за електронна търговия, докато John Lewis Partnership Plc, Asos Plc и Fortnum & Mason спряха доставките до Ирландия.
„Бизнесът е напълно затруднен от частта на сделката с „правилото за произход“, което ги поставя в много неблагоприятни условия, когато продават в ЕС“, каза Мишел Дейл, старши мениджър в счетоводната група UHY Hacker Young. „За съжаление, не беше направено достатъчно, за да ги подготвим.“
ДДС
Британските износители трябва да се регистрират, за да плащат ДДС в страните от ЕС. Това подтиква редица компании да спрат своята трансгранична търговия, каза Стюарт Лийл, председател на работната група за Brexit във фирмата за професионални услуги BDO LLP.
„Ако искаме да продължим да продаваме на клиенти от която и да е държава от ЕС от нашите стоки в Обединеното кралство, трябва незабавно да се регистрираме по ДДС във всяка целева държава“, каза Джени Потс, съосновател на Mama Bamboo, която продава екологични пелени за еднократна употреба и мокри кърпички. „Ако не го направим, ще предизвикаме незабавни задължения. Това е толкова дразнещо. Трябва да премислим струва ли си цялото време и усилия“, казва Потс.
Според Лийл на много от клиентите не се е налагало да се сблъскват с тези проблеми преди, а допълнителните разходи и сложности „могат да бъдат много скъпи за администриране“.
британски
Проверки
Сделката за Brexit не уеднакви правилата за трансгранични доставки на фитосанитарни продукти, които покриват растения и семена. Селскостопанските стоки отговарят на условията с нулева тарифа и нулева квота, но това не се отнася за живите растения.
За Андрю Скеа, директор на „Картофена къща“ в Дънди, Шотландия, това на практика означава, че ЕС просто не приема семената му. Продуктът се отглежда в Шотландия повече от 100 години и половината от продажбите му са в ЕС.
„Досега ЕС беше вътрешен пазар за нас“, каза той. „Сега ще ни трябват фитосанитарни сертификати и документите ще трябва да придружават всяка поръчка.“
Документи
В опит да опростят формулярите, които трябва да подадат, някои спедитори вече отказват да превозват групажни товари (съдържащи различни продукти от няколко компании) по данни на Scotland Food and Drink. Това непропорционално вреди на фирмите, превозващи в по-малки количества. Друг е въпросът, че условията на сделката бяха обявени само дни преди крайния срок за влизането им в сила.
„Ако издавате насоки само часове преди края на преходния период и фирмите са заети да се справят с пандемията, нещата ще започнат да се разпадат - и започват да се разпадат“, каза Джеймс Уидърс, главен изпълнителен директор на търговската група. По думите му правителството трябва да поиска гратисен период за изпълнение от ЕС до юли.
Пристанищни закъснения и разходи
Разходите за превоз на стоки през границата нарастват със закъсненията в пристанищата и някои превозващи фирми не са склонни да се справят с толкова разправии.
„Нещата продължават да се забиват“, каза Оливър Конгер, управляващ директор на Rototherm Group, производител на лични предпазни средства. „Сега трябва да изкупя стоките в Обединеното кралство на три пъти по-висока цена.“
Новите блокади заради Covid-19, които затвориха много фирми, не помагат. Четири от 10 компании заявиха, че техният паричен поток се е влошил през четвъртото тримесечие, според проучване на британската търговска камара.
„Хиляди малки фирми трябва да инвестират в технологии, специалисти и оперативни корекции, за да продължат да търгуват в целия ЕС, но не разполагат с пари, необходими за това“, каза Джеймс Сибли, който следи международните дела във Федерацията на малкия бизнес.
Сертификати
Продуктите, продавани в ЕС, изискват маркировка „CE“, която показва, че отговарят на стандартите за здраве, безопасност и околна среда. Великобритания ще разработи собствена сертификация, което означава, че компаниите, продаващи в двата региона, трябва да се регистрират и за двата стандарта.
„Това е толкова нелепо дублиране“, казва Рене Уотсън, основател на The Curiosity Box, абонаментна образователна услуга за деца. С годишни продажби от 500 хил. паунда (673 хил. долара), компанията ще трябва да похарчи 20 хил. паунда за нови марки за безопасност, които да продава в Холандия, Франция и Германия.
Уотсън идентифицира 26 области от нейния бизнес, които ще бъдат засегнати от Brexit.
преди 3 години В момента виждат само върха на айсберга..... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Аз съм малка фирма, която не може вече да изпраща малки пратки до Англия. Нито Спиди, нито даже пощите (на тройни цени и с митнически документи) взимат пратки за Англия. За мен това е само една страна, мака и голям пазар, но за английските дилъри шокът е много по-силе, защото същото е положението и с други европейски страни. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Великоритания е богата държава. Гледах един дебат между Блеар и Фарадж. Втория питаше Блеар защо Англия е наляла милиарда в по бедните държави в ЕС като нашата, вместо тези пари да отиват за англичаните. Блеар отговори, че това било инвестиция :-) Е сега тези пари които отиваха към ЕС, защото Англия за разлика от нас повече дава отколкото взима, ще си остават за тях. Това ще е добре отначало, но с времето големите сделки и пари ще се въртят между големите-САЩ, Китай и ЕС, като Англия ще остава встрани, а икономиката им изградена върху финансите разчита на глобализма. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Не знам колко ще са добре в краткосрочен план...проблемите им започнаха от 01.01.2021 г. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Великобритания сравнение с ЕС като икономика и големина е едно село. Колкото и да е хубаво на село, всеки иска в големия град. В краткосрочен план Англия ще е добре, но в дългосрочен ще имат проблеми. Беше и безумие да оставят Германия и Францея да управляват богат съюз с 440 милиона население, до самите си граици. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Кофти за тях и добро показно за другите европейски екситъри, така няма да успяват да им се връзват на призивите за излизане от ЕС. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Ами помислиха се за много велики. Светът се стреми към глобализация, а те се правят на интересни и различни. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Да бе мирно седяло, не би чудо видяло.Как ли ще звучи скоро на английски :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Да бяха помислили с главите си, когато гласуваха вместо да се поддадат на националистически провокации на измамници представящи се големи британци радеещи за британския народ.Това сега е само малка част от картинката. Финансовите среди се изнесоха във Франкфурт и Париж. Всички производства предназначени за ЕС (като автомобилопроизводството, например ) се изнесоха изцяло от там. Като нищо БВП-то на глава от населението им ще падне наполовина докато успеят да преструктурират икономиката в опити да си оправят глупостите. отговор Сигнализирай за неуместен коментар