Решението на Европейския съюз (ЕС) да разглежда Uber Technologies като таксиметрова компания хвърля светлина върху това как правителствата от двете страна на Океана се отнасят към иновативните технологии и може да насърчи американските градове да ограничат услугата за споделено пътуване, пише в свой анализ Bloomberg.
Съдът на ЕС взе решение срещу Uber, която твърди, чее технологична платформа, която свързва пътници и независими шофьори, а не е транспортна компания, която трябва да бъде обект на същите правила като таксиметровите услуги.
В САЩ бяха приети закони, свързани с компаниите за споделени пътувания, което остави настрани идеите за регулация на Uber и конкурента ѝ Lyft като традиционни транспортни фирми.
“Има философски проблем, какъвто ние нямаме тук”, твърди Матю Даус, адвокат и бивш председател на Комисията по такситата и лимузините в Ню Йорк. “Американският подход към въпроса е движен от базирания на технологиите капитализъм, докато европейският отговор беше да сложи спирачки на услугите, които не са лизенцирани компании”, допълва той.
Решението идва в момент, в който европейските власти се борят с най-големите технологични компании от Силициевата долина. Сблъсъците са свързани с редица въпроси, включително данъчното споразумение между Apple и Ирландия от 2016 г., рекордната глоба от 2,8 млрд. долара, наложена на Google за рекламите за пазаруване, както и проблемите на Facebook и Twitter, които не успяват да се преборят с речта на омразата. Парижките регулатори погнаха Airbnb и заплашват да започнат да третират услугата като хотелска услуга.
Европейското решение може да вдъхнови някои градове, които вече имат обтегнати отношения с услугите за споделено пътуване. Властите в Сан Франциско разследват дали услугата на Uber е безопасна за обществото. Сиатъл пък прие наредба, улесняваща шофьорите на Uber да се обединяват.
“Сигурен съм, че някои градове ще се вдъхновят”, коментира Гари Хъфбауер, старши сътрудник в Peterson Institute for International Economics. “Регулацията на такситата в САЩ е отговорност на всеки град, в който те оперират”.
Случаят на Uber и ЕС е внимателно следен от технологичната индустрия, защото е прецедент в регулацията на икономиката, в рамките на която работещи на свободна практика печелят от всичко - от свободни стаи до доставки на бързи храни през мобилни приложения.
Даус твърди, че ЕС поставя на преден план проблемите със сигурността и правата на служителите.
“Ако се вземат повече такива решения, това ще има бърз ефект и върху американското законодателство", коментира той.
Екипът за връзки с медиите на Uber не е отговорил на запитванията за коментар във връзка с регулациите в ЕС. След решението обаче компанията заяви: “Това решение няма да промени нещата в повечето европейски страни, където вече оперираме съгласно транспортните закони”.
“И все пак милиони европейци все още са възпрепятствани да използват приложения като нашите”, обясни в имейл Uber.
Според Джейм Петокукис, колумнист в American Enterprise Institute, решението на ЕС може да вдъхнови американските активисти, които не харесват много подобни платформи.
преди 6 години Който ограничава изкуствено прогреса, губи, но в случая с Uber това си е чиста таксиметрова услуга. Съответно или трябва да се премахнат регулациите и лицензиите за всички или UBer трябва също да си плаща. Иначе къде е равнопоставеността при конкуренцията? отговор Сигнализирай за неуместен коментар