След като инвеститорите прекараха десетилетие в наливане на средства в стартъпи от Силициевата долина, така че те да продължат да растат, докато са частни, махалото се отправи в обратната посока, а технологичните първични публични предлагания са по-големи от всякога, пише CNBC.
Три от 10-те най-големи технологични IPO-та на американски компании (по набран капитал) бяха проведени тази година. Две от тях се случиха в поредни дни тази седмица, когато DoorDash и Airbnb започнаха да се търгуват съответно на 9 и 10 декември. Третото голямо листване беше на софтуерния разработчик Snowflake, който дебютира на борсата в Ню Йорк през септември.
Всяка от въпросните компании набра по над 3 млрд. долара и има пазарна капитализация между 55 и 100 млрд. долара, което ги поставя в списъка на 30-те най-високо оценени американски технологични фирми. Преди да станат публични, оценките им бяха двуцифрени милиарди долари. И трите компании привличаха големи инвестиции от фирми за дялово инвестиране, фонд мениджъри, стратегически инвеститори и суверенни фондове.
Високо оценените технологични компании печелят от бичия пазар, който продължава да расте въпреки деветте месеца, в които светът се бори с коронавирусната пандемия, носещ тежки последици за икономиката. Свежа група от развиващи се софтуерни компании, включително занимаващите се с облачен софтуер UiPath и Databricks, също могат да се наредят в списъка на листнатите през 2021 г.
“Голямото предлагане на рисков капитал и другите източници на частен капитал от суверенни фондове и взаимни фондове, купуващи преди IPO-тата, повишават оценките на частния пазар“, твърди Джей Ритър, професор по финанси в Университета на Флорида и експерт по първични публични предлагания. По думите му всичко това е позволило на компании като Snowflake, DoorDash и Airbnb да наберат частен капитал при атрактивни условия, ето защо не са бързали да станат публични.
IPOs
Въпреки че най-големите предлагания за 2020 г. тъкмо отминаха, има шанс да станем свидетели на още едно такова преди края на годината – от онлайн търговеца Wish. Същевременно се твърди, че гейминг компанията Roblox е отложила своето IPO за 2021 г.
Ако обърнем поглед година назад, преди пандемията, още две компании се присъединяват към списъка на 10-те най-големи американски технологични първични публични предлагания – Uber и Lyft. Uber набра над 8 млрд. долара през май 2019 г., като направи второто по големина IPO, нареждайки се само след Facebook. Социалната мрежа направи листване за 16 млрд. долара през 2012 г. През март 2019 г. пък Lyft набра 2,6 млрд. долара и стана осма в списъка.
Скъпият бизнес модел
Четири от петте големи предлагания между 2019 и 2020 г. – Uber, Lyft, DoorDash и Airbnb, са на лидери в споделената икономика. Те свързват бизнеси с потребители чрез технология и логистика и взимат дял от всяка трансакция.
И четирите компании разчитаха на големи потоци външен капитал, за да разраснат мрежите си, да промотират услугите си и бързо да направят експанзия на нови пазари, като наемат агресивно и предлагат стимули и на двете страни на пазара. При толкова изгорен капитал само Airbnb успя да генерира нетна печалба през последното тримесечие, а това се случи след съкращаване на разходи, на маркетингови бюджети и на 25% от работната сила на компанията заради пандемията.
При Snowflake е различно. Тя продава облачен софтуер и разчита на по-традиционни корпоративни стратегии. Тя набра 3,9 млрд. долара през септември и направи най-голямото софтуерно IPO в историята. Предлагането я оцени на 33 млрд. долара – сума, която се увеличи повече от два пъти, когато компанията започна да се търгува.
Въпреки че набраха повече пари при IPO-тата си от всички други технологични компании преди тях, тяхното представяне предполага, че можеха да наберат още повече пари без допълнителни действия.
„Освен по време на доктом ерата (1999-2000), никога не съм виждал нещо подобно в толкова много компании“, пише Дейвид Голдън, партньор в Revolution Ventures в Сан Франциско, който преди това е управлявал технологичното инвестиционно банкиране в JPMorgan.