Милиони потребители в САЩ се очаква да се възползват от изгодните онлайн предложения около Деня на благодарността, но от Wall Street Journal предупреждават хората да са внимателни.
Според изданието много онлайн покупки на дребно са водени от подвеждащи тактики, които имат за цел да накарат потребителите да купят стоки, които иначе не биха взели.
Сред тези тактики попадат офертите за ограничен период от време, които в крайна сметка не приключват наистина, фалшивите известия, които посочват, че някой продукт е почти разпродаден и таймерите, които призовават пазаруващите да завършат покупката преди сесията им да изтече.
Подобни машинации, които биха могли да засегнат до 68,7 млн. потребители на Кибер понеделника, повдигат въпроса: Купувач ли сте или нещо друго?
За да измерят разпространението на тези стратегии, изследователи от Princeton University и University of Chicago са проучили 53 хил. продуктови страници от 11 хил. сайта за пазаруване. Те са установили, че 11% от тях използват проблемни модели, които използват емоциите, несигурността и пристрастията на онлайн купувачите.
"Опитват се да ви накарат да вземете решение, което те искат“, коментира Маршини Чети, който преподава компютърни науки в University of Chicago и е съавтор на изследването.
В част от случаите известията могат да бъдат реални. Но екипът, провел проучването, е документирал случаи, в които броячи за ограничен брой стоки са били създадени от генератори на произволни числа. Освен това таймерите за обратно отброяване се рестартирали, когато уебстраницата се опресни. Сред ползваните техники е и съобщения за голямо търсене на всеки артикул, добавен в кошницата.
"Целта на тези модели в контекста на пазаруването е да ви накарат да купите повече неща“, твърди Арунеш Матур от Princeton, който е и водещ автор на проучването. „След като научите за тях, ги виждате навсякъде“.
Въпреки че екипът е разгледал сайтове за пазаруване, е можел да разгледа и такива за туристически услуги, мобилни приложения и редица други.
"Това не е нещо специфично за някой вид уебсайт или приложение“, твърди Чети. „По всяко време има потребителски интерфейс, който може да се опита да ви подведе в полза на доставчика на услуги“.
Затова, ако сайтовете за пазаруване са прекалено настоятелни да си купите нещо, може би е добре първо да помислите добре.