Пазарът на търговски площи в България изпрати доста динамична година – с един нов търговски център и сериозни размествания в сегмента на търговците с бързооборотни стоки, показва доклад на консултантската компания Colliers за сегмента на търговските площи през втората половина на 2016 г.
За пръв път от година насам общото предлагане в страната отбелязва лек ръст и достига почти 792 хил. кв.м основно заради откриването на Mall Markovo Tepe в Пловдив. Заетостта в утвърдените проекти в София, Пловдив, Варна и Бургас продължава да расте, а пазарът на търговски площи по водещите улици се задържа устойчив.
Наемните нива на първокласните локации в търговските центрове и на водещата търговска улица в България – бул. „Витоша“, отбелязват лек ръст. През второто полугодие на 2016 г. наемните нива в моловете достигат 35 евро за кв.м, а по бул. „Витоша“ - 45 евро.
През тази година се очаква да стартира и нов проект в Русе – Shopping Arena Ruse, който ще е част от мултифункционален комплекс около съществуващата спортна зала.
И през 2017 г. се очаква най-голяма да бъде динамиката в сегмента на хранителните вериги.
Предлагане и търсене
През периода юли – декември 2016 г. общото предлагане на модерни търговски площи в България достига 791 760 кв.м, 406 660 кв.м от които се намират в София. Индикаторът „наситеност на търговски площи на 1 000 души население” за София запазва нивото си от 323 кв.м, като бележи несъществено увеличение за страната до 111 кв.м.
Предлагането на площи на главните търговски улици в столицата се запазва на нивата от предходния период - свободните такива в София са 6%, а на бул.”Витоша“ – 3%, показват данни на компанията.
Търсенето на модерни търговски площи в молове в София се развива с устойчиви темпове. През втората половина на 2016 г. са усвоени почти 15 хил. кв. м, което като обем съответства на регистрираните нива от първото полугодие.
Въпреки че усвояването на площи в моловете расте като общ обем площи на новооткрити магазини, за пръв път от година насам се отчита ръст в нивата на незаетите площи поради преструктурирането на сегмента на хранителните вериги. Това е причината процентът на незаети площи в търговските центрове в София през второто полугодие на 2016 г. да се движи в широк диапазон - между 2% и 28%.
През разглеждания период Park Center (бившият City Center Sofia) официално представи новите си визия и търговски микс, в резултат на което измести Serdika Center от първото място по отношение на брой новооткрити магазини. На втора и трета позиция по този критерий са съответно Paradise Center и Sofia Ring Mall.