IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Малките коли – двигател на автомобилната индустрия в ЦИЕ

Малките коли се продават добре, дори и при криза. След края на субсидиите за сектора обаче производителите възлагат надеждите си на новите модели

17:43 | 08.12.09 г.
Автор - снимка
Създател
Малките коли – двигател на автомобилната индустрия в ЦИЕ

За да излезе от кризата, автомобилната индустрия в Централна и Източна Европа (ЦИЕ) – ключов сектор за няколко страни в региона – залага на малките коли с нисък разход на гориво.

„Изглежда, че търсенето на малки автомобили се увеличава, откакто цените на петрола отново започнаха да нарастват“, коментира пред АФП Павел Собиеск, анализаторът към УниКредит Банк в Прага.

Малките коли се продават сравнително добре, дори и по време на криза, благодарение на правителствените програми за изплащане на субсидии при покупка на нов автомобил и предаване на стария за срап.

Без тази помощ за сектора в някои държави от Европейския съюз спадът в общите автомобилни продажби без никакво съмнение би бил по-драматичен, смята Антонин Сипек, директор на Чешката асоциация на автомобилната индустрия.

„За нас 2009 г. беше успешна. Благодарение на субсидиите“, коментира Петер Свек, говорител на френската PSA Peugeot Citroеn, развиваща производство в Словакия. „Планираме производството за 2009 да достигне над 200 хил. броя, или с 10% повече спрямо 2008“, допълва той.

Сред производителите, които се възползват от интереса към малките модели, е и полското подразделение на италианската компания Fiat. „Предвиждаме през 2009 да произведем рекордните 600 хил. коли и изглежда, че този план ще се осъществи“, казват от завода в страната.

Все пак държавните субсидии са само временна мярка и на производителите в Източна Европа вече им се налага да потърсят други средства, за да се справят с евентуален спад в продажбите. „Няма да ви кажа какво прогнозираме като продукция през 2010 г. Това, което е сигурно обаче, е, че ни очаква по-труден период през първото полугодие – след края на субсидиите“, споделя Петер Свек.

Тъй като бъдещето все още е несигурно, производителите възлагат надеждите си на новите модели.

Полският завод на General Motors наскоро започна серийно производство на новата Opel Astra IV в компактния сегмент, на която се разчита за генериране на силно пазарно присъствие, особено в Централна и Източна Европа.

„Много надежди се възлагат на този проект“, казва Агниешка Блох, директор на Полската камара на автомобилната индустрия.

Чешкият завод на южнокорейската Hyundai пък пуска на пазара от 11 декември Kia Venga MPV. Колата ще се продава първо на местния пазар, а впоследствие и в останалата част на Европа.

Volkswagen не остава по-назад и предприема мащабна реконструкция на завода си в Словакия, целяща неговото разширяване, за да се стартира през 2011 производството на ново поколение малки автомобили.

„През 2010 очакваме покачване на производството ни до 210 хил. броя (спрямо 150 хил. тази година) и смятаме да пуснем два нови модела“, заявиха и от Kia Motors, която също има присъствие в Словакия.

Унгарското подразделение на японската компания Suzuki обаче предвижда спад на местното си производство до 180 хил. коли за финансовата 2009 спрямо близо 282 хил. за предходната година.

Понижение отчита и Hyundai в Чехия, но се очаква ръст на поръчките в бъдеще. „Убедени сме, че следващата година ще бъде година на растеж“, казват от компанията, с което като че ли обобщават нагласите на всички производители на автомобили от региона.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:13 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още