Компаниите в Европа са започнали да съкращават работни места, да намаляват производството и ограничават наемането на персонал, за да редуцират разходите, подготвяйки се за рецесия или рязко икономическо забавяне в края на годината, пише Financial Times. Отбранителните ходове се наблюдават в различни сектори, като се започне от автомобилопроизводители и авиолинии и се стигне до банки и счетоводни компании.
„Нашата стратегия е да замразим дейностите, които не са ключови“, казва Джон Грифит Джоунс, председател на консултантската компания KPMG за Великобритания. „Свободните места при тези дейности не се попълват и така пестим от режийните разноски по тях.“ KPMG в момента изживява бум при реорганизирането на бизнеса си и все още наема хора за стратегически позиции, казва той.
Smurfit Kappa, ирландска опаковъчна компания, наскоро е въвела програма за съкращаване на разходите и избягва добавянето на допълнителен капацитет, обяснява Гари Макган, главен изпълнителен директор на компанията.
„Честно казано, това са най-трудните време, които сме изживявали“, казва той, прогнозирайки, че ще има вълна от фалити и консолидации в неговата индустрия. „Мисля, че сме тръгнали към рецесия и тя ще бъде по-дълбока, отколкото много хора мислят“.
Автомобилопроизводителите, начело с италианския Fiat и германските Mercedes и BMW, съкращават производството и премахват някои от смените във фабриките, докато авиолинии като British Airways и Ryanair съкращават рязко полетите си. Компании от различни сектори като Siemens и Saint-Gobain в инженерния сектор, Henkel от производството на потребителски стоки и италианската банка UniCredit наскоро обявиха намерението си да съкратят работни позиции.
Всичко това се случва в момент, когато бизнес доверието в Европа отслабва, като индексът на Европейската комисия за сентимента на пазара е достигнал най-ниското си ниво от пет години.
Приходите на европейските компании за второто тримесечие също са били засегнати, въпреки че понижението им е по-малко от това, което анализаторите са прогнозирали. От компаниите, които са представили отчетите си, западноевропейските компании представят по-слаби резултати от тези в САЩ, сочат данни на Bloomberg.
Мрачното настроение не е разпределено в еднаква степен в различните икономики. Ирландските, испанските и британските компании са по-песимистично настроени от тези в Германия и Бенелюкс.
Дори тези обаче, които са сравнително оптимистично настроени, анализират внимателно ситуацията. Главният изпълнителен директор на холандската телекомуникационна група KPN Ад Шеепбувер казва, че засега не е забелязал промяна в потреблението в страните от Бенелюкс и Германия. „Веднага, щом видим забавяне на ръста на приходите, ще засилим програмата за редуциране на разходите,“, добавя той.
Европейската икономика е отбелязала ръст от 0,7% през първите три месеца на годината, който е по-силен от този в САЩ. Въпреки това повечето икономисти предвиждат забавяне за второто тримесечие.