IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Експерти: Ползите от пакта за открито небе между САЩ и ЕС няма да са големи

Предстои решаваща втора фаза на преговорите по споразумението, анализатори са скептични относно изхода й

15:41 | 26.03.08 г.
Автор - снимка
Създател
Експерти: Ползите от пакта за открито небе между САЩ и ЕС няма да са големи

Споразумението за открито небе между САЩ и Европейския съюз, което ще влезе в сила от неделя, 30 март, ще предложи малко ползи с оглед на кризата в щатската икономика и в авиационния сектор, пише АФП, позовавайки се на прогнози на анализатори.

Пактът прекратява повечето ограничения върху възможностите на щатски и европейски авиокомпании да летят между двата континента и обещава по-евтини полети и по-голям избор за пътниците.

Според наблюдатели на сектора обаче ползите от споразумението вероятно няма да бъдат усетени скоро, тъй като авиокомпаниите имат рекордни разходи за гориво, а икономическата несигурност се задълбочава.

"Смятам, че споразумението щеше да означава много повече, ако секторът не беше в сегашното си затруднено положение", коментира Тери Триплър, авиационен консултант и основател на tripplertravel.com. „Авиокомпаниите са по-загрижени за намаляване на полетите, отколкото за експанзия“.

По думите на Джордж Хамлин, директор на консултантската фирма ACA Associates, се задават няколко нови полета, тъй като Air France предлага полет от Лондон до Лос Анджелис, а щатски превозвачи получават няколко силно желани слота на лондонското летище Хийтроу.

Според него авиокомпаниите трябва да се подготвят предварително както за добри, така и за лоши времена, поръчвайки самолети и осигурявайки си права за кацане, дори ако условията за това не са оптимални.

Стюарт Класкин от друга консултантска компания в сектора – KKC, смята, че щатският пазар постепенно ще се отваря за конкуренти, от което ще имат полза много по-малки градове от двете страни на Атлантическия океан. "През следващите 18 месеца ще може да се лети с големи отстъпки до Европа", коментира той, прогнозирайки повече полети на нискотарифни, бизнес и други превозвачи по по-голям брой трансатлантически линии.

Сянка върху споразумението хвърля фактът, че с влизането му в сила и двете страни трябва да ускорят организирането на втори кръг преговори относно отварянето на авиокомпаниите за чуждестранни инвеститори. Това остава щекотлив въпрос в САЩ, които забраняват на чужденци да притежават над 25 на сто от щатски превозвачи.

Според Триплър, при положение че щатските компании са затруднени, тази политика ще трябва да бъде поправена.

Кевин Мичъл, независим консултант и председател на Коалицията за бизнес пътувания, е по-малко оптимистично настроен относно бъдещето на споразумението за открито небе. Той не очаква напредък в облекчаването на изискванията за чуждестранно участие в щатските авиокомпании.

Европейските превозвачи, и особено британските, са готови да навлязат на щатския пазар и притискат Вашингтон за облекчаване на ограниченията за участие. В САЩ обаче съществува мнението, че авиокомпаниите са „стратегически актив“ и не трябва да бъдат управлявани от чужденци.

Според Робърт Ман, авиационен консултант към RW Mann & Company, е малко вероятен напредък на втория кръг от разговорите, които трябва да започнат през септември – само два месеца преди изборите за президент на САЩ.

"Не знам дали е взет предвид календарът за изборите, когато е избрана датата за преговорите", коментира той. "Имам усещането, че резултатът ще е като фиаското с дубайския оператор на пристанища", добавя Ман, визирайки блокирането от страна на Конгреса на придобиването на щатски пристанища от дубайската DP World.

Според Ман е малко вероятно да има развитие по преговорите за открито небе преди новата президентска администрация да дойде на власт през 2009 г.

Кевин Мичъл пък смята, че една от опасностите при застой на втората фаза от преговорите е Великобритания да поиска отменяне на първата фаза.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 05:36 | 20.08.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още