IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Анкета: Инвеститорите знаят цените, но не и стойността на акциите

Резултатите от проучване на Investor.bg напълно подкрепят вижданията на Чарлз Дау, който е един от създателите на американския индекс Dow Jones

09:08 | 04.03.08 г.
Анкета: Инвеститорите знаят цените, но не и стойността на акциите

Век по-късно още е в сила твърдението на един от създателите на индекса Dow Jones Чарлз Дау, който казва „Инвеститорите знаят цените, но не и стойността на акциите“. Твърдението се подкрепя от 84% от участвалите в анкета на Investor.bg, 9% не го подкрепят а 7% са без мнение по въпроса. Гласували а общо 1225 души.

Разликата между знаенето на цената и знанието за стойността на практика представлява разликата между добрия анализатор/търговец и обикновения играч на пазара.

При по-ниските цени психологическите прегради пред покупката са много малки и затова броят акционери в дадено дружество се увеличава при падащ пазар, а при покачващ се намалява. Смелост за покупка при падащ пазар дава успокоението, че друг е купил на по-високи цени. Купувачът е с усещането, че купува на сигурна печалба, ако не до старите цени, то поне малко нагоре.

Обратното, при възходящи цени на дадена акция хората, които са продали акция Х, обикновено не я купуват отново, защото вече е по-скъпа, например двойно, и търсят друга акция. Новите участници също избягват акции с нови върхове. Въпреки че препоръките на опитните играчи е да купуват именно тези, които са поскъпнали. За съжаление обаче това съвсем не е универсална препоръка и не може да бъде валидна във всички случаи.

Нещо повече, дори при поскъпващи акции повечето инвеститори влизат при малките спадове, които следват всеки връх.

Именно знаенето на цените е причина инвеститорите да слагат поръчки „купува“ малко над предишното дъно и поръчки продава малко под предишния връх. Това е практика и при много от големите инвеститори, които, преценявайки застоя на пазара образуват рейндж „диапазон“, купувайки долу и продавайки горе.

Анализаторът-трейдър гледа цените, но знае и стойностите. В краткосрочен план стойността може да не повлияе на цената, защото е възможно силата на инвеститорите, оценили бъдещия резултат, да не е достатъчна, за да преодолее продавачите. Но в дългосрочен план, когато дойдат очакваните резултати, цената няма как да не се премести нагоре. Гледането в подобна перспектива прави добрите инвеститори основни купувачи и ги предпазва от грешката да продават точно когато цената направи нов рекорд (излезе от диапазона). Перфектен пример в това отношение е първичното публично предлагане (IPO) на Монбат. След рекорд от над 10 лв. в първия ден от търговията, известно време имаше търговия между 8,8 и 9,5 лв. за акция, в която желаещите да кешират резултата от IPO-то излязоха от позицията и след това цената отлетя без корекция до 34 лв. за акция.

Материалът не представлява препоръка за взимане на инвестиционно решение

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 04:59 | 08.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още