IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Близо 16% от колите в Европа вече се произвеждат в ЦИЕ

Това представлява двукратно увеличение спрямо 2002 г. Чуждите инвестиции в сектора в региона са над 20 млрд. евро

12:22 | 19.12.07 г.
Автор - снимка
Създател
Близо 16% от колите в Европа вече се произвеждат в ЦИЕ
Централна и Източна Европа (ЦИЕ) се превърна във важен фактор в световната автомобилна индустрия, която е силно консолидиран и глобализиран бизнес, се казва в анализ на Уникредит Груп.

Общото производство на моторни превозни средства в света достигна 69 млн. броя за 2006 г. Основна роля в него имат три традиционни автомобилни региона: Северна Америка, Япония и Западна Европа. Някои от основните световни играчи обаче са изправени пред редица предизвикателства, свързани с намаляването на търсенето на традиционно силните пазари, свръхпроизводство, нарастваща конкуренция и увеличаващи се разходи за изследване и развитие, както и високите цени на петрола. Тези фактори водят до необходимостта от сериозни мерки по преструктуриране, включително и преместване на производството.

„При тези обстоятелства страните от ЦИЕ са най-облагодетелствани”, смята Дебора Револтела, главен икономист на УниКредит за ЦИЕ. „В момента почти 16% от пътническите коли в Европа се произвеждат в страни от ЦИЕ и делът на това производство се удвои от 2002 г. насам”.

Според направения анализ чуждестранните инвестиции в автомобилния сектор в региона вече достигат обща стойност от над 20 млрд. евро. Сред големите инвеститори са Volkswagen, Renault, Peugeot-Citroën, Fiat, GM, Ford, Toyota, Hyundai-KIA, Suzuki. Ролята на ЦИЕ е особено голяма като производствена база за малки и икономични коли, при които спестяването на разходите при производството има огромно значение, посочват от финансовата институция.

Бързият растеж на местното производство на превозни средства се отразява и в разширяващия се сегмент на доставчиците, които имат голям дял в стойността на индустрията в много страни от ЦИЕ. Автомобилната индустрия в ЦИЕ е силно експортно-ориентирана и регионалния износ почти се е утроил от 2000 г. насам. Чуждестранните инвестиции и износът се увеличават бързо и се подкрепят взаимно. Регионът привлича инвеститорите със значителни предимства по отношение на разходите, но и с бързо подобряващата се бизнес среда.

„Регионът на ЦИЕ е силно привлекателен и заради големия пазарен потенциал”, смята Дебора Револтела. „Той е комбинация от размера на населението, нарастващите доходи и все още по-слабото използване на автомобили”, допълва тя. В ЦИЕ (например в Русия, Турция и Румъния) на 100 жители се падат по-малко от 20 коли, което е доста по-ниско в сравнение със Западна Европа, където в Италия и Германия например на 100 жители се падат 60 коли.

Много световни производители разполагат производствените си предприятия в региона като разчитат на бързия ръст на местните продажби в бъдеще. Общият брой на регистрираните коли в ЦИЕ достигна 75 млн. (данните включват Русия, където се произвеждат повече от един милион превозни средства). През 2006 г. са продадени 3 млн. нови коли. Въпреки че ръстът на продажбите на нови коли в региона не винаги отговаря на високите очаквания, някои пазари в ЦИЕ – особено Русия, Турция и Румъния – показват добри перспективи според Уникредит, тъй като техните приближаващи се към западния стандарт икономики ще могат да поемат нарастващ брой нови коли.

Страните от Централна Европа (Чехия, Словакия, Полша и Унгария), които заслужено могат да се нарекат „Новият Детройт”, се очаква да запазят и дори да разширят ролята си като важни центрове в производството на автомобили. В момента Чехия е лидер по производство на коли, но производството в Словакия ще се увеличава дори по-бързо. Около 850 000 коли са произведени в Чехия през 2006 г., което е 30% от общото производство в ЦИЕ. Други водещи страни в производството на коли са Полша с 600 000 нови коли през 2006 г. и Турция с 550 000 броя нови коли.

„В близко бъдеще Словакия ще стане регионалния тигър заради скорошните огромни чуждестранни инвестиции от PSA и Kia, които ще допълнят важното присъствие на Volkswagen“, се казва в анализа.

В България производството за нуждите на автомобилната индустрия е слабо представен сектор – делът му в брутната добавена стойност на икономиката е минимален в сравнение с други страни в региона. Въпреки това потенциалът за развитие остава значителен, имайки предвид близостта до пазари с голям потенциал за растеж и ниските разходи за производство. Като недостатък в анализа се посочва ниската продуктивност на сектора в страната, но тя е отчетена на база все още използваните остарели процеси, оборудване и технологии.

Значителни инвестиции се отчитат напоследък в сектора на производство на резервни части за автомобили, където чуждестранни инвестиции са привлечени и от силния ръст на покупка на автомобили, предимно втора ръка.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 03:03 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още