IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Близо 45% ще достигне делът на дизеловите коли у нас до 2015 г.

От общите продажби на автомобили в България през 2005 г. 37,2% се падат на дизеловите автомобили

18:02 | 06.06.07 г.
Автор - снимка
Създател
Близо 45% ще достигне делът на дизеловите коли у нас до 2015 г.
От общите продажби на автомобили в България през 2005 г. 37,2% се падат на дизеловите автомобили, се казва в проучване на независимия наблюдател на автомобилната индустрия J.D. Power Automotive Forecasting. Прогнозите са през 2015 г. дизеловите автомобили да заемат дял от 44,8% (24 200) от всички продадени автомобили в България.

Компанията J. D. Power Automotive Forecasting изготвя прогнози за развитието на автомобилната индустрия. След изследване на ръста в потреблението на дизелово гориво, през ноември 2006 г. J. D. Power Automotive Forecasting представи независим доклад, в който се разглеждат няколко фактора, оказали влияние върху тази тенденция. Сред тях са британският и европейският пазар на дизелови автомобили, развитието на крайните цени на горива, ефективността на дизела и бензина.

Тъй като различията в цените на бензина и дизела днес вече не са толкова съществени, далеч по-голямо значение при избора на автомобил имат аспекти като екологичност, годишно данъчно облагане за автомобила и технологично усъвършенстване.

Появата на дизелови двигатели с високоскоростно директно впръскване, които са оборудвани с подобрени горивни инжекционни системи с много високо налягане, в голяма степен намали разликата в експлоатационните характеристики на дизеловите и бензиновите двигатели. По отношение на функционалните си показатели дизеловите автомобили много често са равностойни или по-добри от бензиновите, като същевременно постигат икономия на гориво, която може да надвиши 25%.

Предположенията, направени в процеса на изготвяне на доклада са, че няма да има сътресения, които да повлияят на продажбите на дизелови коли в глобален аспект, т.е. не се очаква голямо покачване както на данъците върху дизела и бензина, така и на налозите за закупуване на дизелов автомобил или на пътните такси. Предимството от използването на дизел за намаляването на емисиите на въглеродния диоксид подкрепя по-горните прогнози.

Данъците, които засягат избора на използваната енергия, ще стават все по-обвързани с влиянието на емисиите на въглероден диоксид, се казва още в доклада.

Като регулаторни фактори в анализа се разглеждат два ключови аспекта: задължението на европейската индустрия за производство и внос на автомобили да постигне изискваните средни нива за намаляване на вредните емисии на въглероден диоксид и изискването да се покрият бъдещите норми за допустими стойности за вредни емисии, които са посочени в директивите на ЕС и са широко известни, като например настоящия стандарт за ограничения Евро 4.

Първият от тези аспекти може да бъде разглеждан като фактор с положително влияние върху дизеловия сектор и има ключова роля за нарастващото търсене на дизелови коли в миналото. Понастоящем европейските автомобилни производители и вносители не успяват да постигнат поставената цел за намаляване на нивата на въглероден диоксид, както бе договорено през 2000 г. Целите в споразумението предполагат до 2008 г. средните нива на въглероден диоксид да намалеят с 25% от нивата през 1995 г. До 2004 г. (от когато датира последната официална информация) намаляването на емисиите на въглероден диоксид достигна 12,5%. А това означава, че през следващите 4 години трябва да се постигне такова намаление, каквото бе постигнато през първите девет.

Увеличаването на дела на леките дизелови автомобили ще продължи да бъде основен елемент в опита да се покрият задълженията за намаляване нивата на въглеродния диоксид.

Изискванията за покриване на бъдещите директиви на ЕС ще повлияят предимно върху производствените разходи при дизеловите автомобили и съответно върху тяхната достъпност за в бъдеще.

Ограниченията на стандарта Евро 5, който се очаква да бъде въведен през 2009 г., досега не се вземаха предвид от дизеловата индустрия, тъй като тези изисквания ще наложат използването на филтри за твърди частици (DPF – Diesel Particulate Filters) за постигането на новите по-ниски ограничения за отделяни твърди частици. Очаква се европейската дизелова индустрия да започне да използва широко филтри от вида DPF преди ограничението да влезе в сила. По този начин финансовите последици за спазване на изискванията на стандарта Евро 5 няма да бъдат значителни за производителите на дизелови автомобили. Тези събития вече са в процес на развитие в някои страни и много от новите дизелови модели разполагат с DPF филтри като част от стандартното си оборудване.

Евро 6 все още не е структуриран, но се предполага, че изискванията ще се насочат към намаляване на емисиите на азотни оксиди при дизела (изискваното намаление на емисиите на азотни оксиди в Евро 5 е умерено). Това предполага по-голям разход за системи с филтри за твърди частици. Наличието на подобни системи е задължително на американския пазар за дизелови автомобили, който е изключително стриктен в това отношение.

В заключение може да се каже, че диференцираните разходи за производство в сектора на дизеловите автомобили ще нарастват в сравнение с тези в бензиновия сегмент. Това повишение (средно от 600 до 850 евро) няма да повлияе значително на непрекъснатия растеж на пазара на дизелови коли в Европа.

Забелязва се и положителен ефект върху общественото мнение за дизеловите автомобили, които вече се възприемат като по-малко замърсяващи околната среда от останалите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:29 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още