IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Източна Европа жертва на собствения си икономически растеж?

Цените на имотите, труда и данъците отказват някои компании от аутсорсинг в региона; въпреки това все още сме далеч от изчерпване на потенциала на “евтините пазари”

13:54 | 09.04.07 г.
Автор - снимка
Създател
Източна Европа жертва на собствения си икономически растеж?
Когато комунизмът “напусна” Източна Европа, там се настани капитализмът. Пред чуждестранните компании – от McDonald’s до Microsoft – се отвориха нови вълнуващи граници, открито бе евтино място за правене на бизнес със 70 млн. потенциални клиенти, се казва в коментар на AP.
 
Сега, 18 години, след като Изтокът прегърна икономическата свобода, се появяват първите несигурни знаци за това, че безпрецедентният бум може да изиграе лоша шега на страните в региона и да се окаже пагубен за тях.

Въпреки че големият бизнес все още бързо се разраства в източните части на Стария континент, заплатите, цените на имотите и данъците също се увеличават. Така за компаниите, които искат да изнасят производство и услуги, новият край на Европейския съюз вече не представлява толкова изгодна сделка както преди.

Според експерти промяната не е значителна, на някои места е дори едва забележима, но все пак се отправя предупреждението, че бързо развиващите се нации от Централна и Източна Европа (ЦИЕ) скоро може да станат жертва на собствения си успех.

“Случвало се е и преди – в Мексико, Сингапур, Тайланд, ще се случва и занапред, докато има “лоу кост” дестинации с човешки и политически потенциал за развитие”, казва Чарли Барнхарт, старши консултант в базираната в Калифорния изследователска компания  Technology Forecasters.
 
Според него през следващите две-три години е възможно да има значително забавяне на аутсорсинг дейността на Изток.

Той посочва и някои примери за вече отказали се компании от този пазар, сред които е американският доставчик на автомобилни части Delphi Corp., вече преместил дейността си от Чехия, където работниците са получавали по около 6 долара на час, в Украйна, където заплащането е 1,60 долара на час. Производителят на бельо Lauma пък е изместил производството си от Латвия в Беларус и Украйна, а веригата Lidl през миналата година продаде 50 парцела в Естония и Латвия, където планираше да отвори магазини, но впоследствие се отказа от това си намерение заради по-високите разходи от очакваното.  

По думите на председателя на Латвийската асоциация на текстилната и шивашка индустрия недостигът на работници и големите разходи за труд “в близко бъдеще” ще принудят текстилните компании да изнесат до 40% от производството си в по-евтини страни.
 
В материала на AP се цитира и случаят на неуточнена американска компания, в чиито планове за развитие, предоставени на агенцията, като най-изгодни инвестиционни дестинации са изведени Русия и Украйна, далече преди Полша, Унгария и Румъния.
 
Все пак, въпреки някои “черни” прогнози за ауторсинга в региона, едва ли може да се очаква масово напускане на големи компании. Вероятно е да има единични решения за излизане от ЦИЕ или заобикаляне на някои държави, но като цяло интересът засега остава висок. За това свидетелства и проучване на консултантската фирма McKinsey & Co., която предвижда тройно увеличение на аутсорсинг активността в региона до края на 2008 г.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:13 | 29.08.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още