Не само американските наблюдатели бяха изненадани и заинтригувани неотдавна, когато сенаторът от Западна Вирджиния Джо Манчин си спомни своята доскоро до голяма степен фиктивна партийна принадлежност и сключи конструктивна сделка с ръководството на демократическия Сенат относно политиката за климата и чистата енергия, пише Алън Бийти за Financial Times.
Погледнато от чужбина, споразумението е забележително и с това, че предлага един от първите очевидно истински примери за „френдшоринг“ - предпочитане на стратегически съюзници при изграждане на веригите за доставки - наблюдавани в икономиката. То зарадва канадските производители на автомобили, като предостави данъчен кредит за електрическите превозни средства, сглобявани в Северна Америка, а не само в САЩ. То също така облагодетелства минералите за батерии, преработени в икономики, с които САЩ вече имат преференциални търговски сделки.
Манчин не е известен като интернационалист по природа, но дискусиите за енергийната сигурност и трансграничните петролопроводи с канадски компании и политици изглежда са го убедили в по-широкия стратегически императив за изграждане на вериги за доставки, които изключват Китай.
Привлекателността на френдшоринга рязко нарасна. Той първо беше издигнат от геополитическото напрежение на САЩ с Китай, а след това бе ускорен от санкциите и търговските блокади, които бяха наложени след нахлуването на Русия в Украйна. Но концепцията остава изпълнена с множество трудности.
Първо, не винаги е ясно кои са вашите приятели и как трябва да ги избирате - и реално да избирате между тях. Може да има фойерверки, осветяващи небето над Онтарио след сделката на Манчин, но ЕС, Япония и Южна Корея може с възмущение също да заявят претенция да бъдат смятани за геополитически съюзници, дори приятели на САЩ. Брюксел вече се оплака от дискриминационния характер на съществуващ данъчен кредит за електрическите коли, ограничен до продукти, произведени в САЩ. ЕС е малко вероятно да бъде доволен - или убеден, че данъчните кредити са в съответствие със законодателството на Световната търговска организация (СТО) - от кръга, разширяващ се, за да включва само Канада и Мексико.
Другата точка от сделката, която облагодетелства минералите за батерии, произведени или рециклирани в страни, с които САЩ имат преференциални търговски сделки, също е проблематична. Списъкът включва Южна Корея, но не и ЕС въпреки годините на болезнени преговори за търговско споразумение между Брюксел и Вашингтон, нито пък Япония.
Второ, вземането на моментно решение относно политическата надеждност като цяло е достатъчно трудно, но да се определи кои приятелства е вероятно да издържат е почти невъзможно. Това важи и за другите държави, които от своя страна оценяват лоялността на САЩ. Още един президентски мандат за Доналд Тръмп или друг икономически националист и веригите за доставки, изградени според външнополитическите предпочитания на Джо Байдън, могат бързо да бъдат разрушени в нов изблик на безразборен протекционизъм.