По време на грандиозното откриване на новия завод на Shiseido в южното пристанище Фукуока през май нейният главен изпълнителен директор Масахико Уотани се похвали с мощта на бранда „Произведено в Япония“ за потребителите на компанията в Азия, пише Кана Инагаки за Financial Times.
От 2019 г. насам козметичният гигант е похарчил 145 милиарда йени (1 милиард долара) за изграждането на три нови завода в Япония, което предизвика дебат дали поевтиняването на йената до 24-годишно дъно спрямо долара е предизвикало „решоринг“ (връщане на производства у дома – бел. прев.)
Наративът е примамлив. Премиерът Фумио Кишида постави икономическата сигурност в центъра на своя икономически дневен ред, настоявайки за връщане на производството от чужбина с изричното намерение да намали зависимостта на страната от китайските вериги за доставки.
Продуктите за кожата със сигурност не са жизненоважни за националната сигурност, но икономическото въздействие от стимулирането на местното производство все още е значително. Shiseido заяви, че планира да създаде до 900 работни места в завода във Фукуока. Това на теория би могло да доведе до един благоприятен кръг на увеличено производство, доходи и потребление в местната икономика.
Но за съжаление ходът на Shiseido не е сигнал за завръщането на японската промишленост - поне не по значим начин. Решението на Уотани беше взето много преди неотдавнашния пристъп на отслабване на йената, а Shiseido не намали нито една от глобалните си производствени мощности, за да увеличи производството у дома.
Други също е малко вероятно да ликвидират глобалните си производствени бази, които усъвършенстваха десетилетия, за да намалят излагането си на валутната волатилност. При затегнатия пазар на труда в Япония просто няма достатъчно работници, дори ако компаниите искат да върнат производството.
Може и да има полъх на решоринг сред японските компании, но това вероятно ще бъде ограничено до производството на скъпи продукти в по-малък мащаб. А анализаторите казват, че спадът на йената е малко вероятно да предизвика скока в обема на износа, който японската икономика преживя в миналото, когато валутата й беше слаба. Това е така, защото много фирми вече не произвеждат мащабно стоки у дома.
По-слабата йена и нарастващите цени на вносните стоки представляват неудобна дилема за администрацията на Кишида преди изборите за горна камара на японския парламент през юли.
Служители на правителството и централната банка твърдят, че по-слабата йена остава като цяло положителна за най-развитата държава в Азия. Но най-вече големите корпорации с операции в чужбина и мрежа от доставчици ще извлекат непосредствените ползи, тъй като печалбите, спечелени навън, се увеличават от спада на йената.
Без постепенно увеличение на заплатите по-слабата йена в краткосрочен план ще донесе болка за домакинствата и малкия и средния бизнес под формата на нарастващи разходи за храна, енергия, материали и логистика. Това обяснява общественото недоволство напоследък, което принуди Харухико Курода, управителят на Японската централна банка (ЯЦБ), да оттегли твърдението си, че потребителите са станали по-„толерантни“ към покачването на цените.
В неотдавнашно проучване, проведено от Kyodo News, 64% от анкетираните казаха, че не ценят особено усилията на Кишида да се справи с нарастващите цени, докато 58% отговориха, че Курода, който планира да се оттегли през следващата година, не е подходящ за ролята на гуверньор на ЯЦБ.
Както се случи и на последните избори в Австралия и Франция, по-високите разходи за живот ще бъдат ключов въпрос на изборите в Япония през юли. За Кишида реакцията му на покачващите се цени ще бъде и тест за неговата програма за „нов капитализъм“, която е предназначена да отговори точно на предизвикателства, поставени от по-слабата йена.
Откакто беше назначен миналата година, министър-председателят твърди, че миналите форми на капитализъм не са били достатъчно „приобщаващи“, като ползите от тях не са били споделяни от по-широката част от населението. Според проект на неговия икономически дневен ред, публикуван по-рано през юни, Кишида приписва част от вината на неуспеха на компаниите да инвестират в своите служители.
Правителствените данни показват, че Япония харчи само 0,1% от брутния си вътрешен продукт за корпоративни човешки ресурси, в сравнение с 2,1% в САЩ и 1,1% в Обединеното кралство.
Япония имаше десетилетие на Абеномика (по името на предишния премиер Шиндзо Абе – бел. прев.), дефинирано от агресивна монетарна политика, икономически стимули и правителствен натиск върху компаниите да инвестират повече. Но това не успя да постигне по-бърз растеж на заплащането, за да увеличи потреблението и да доведе до благоприятен цикъл на търсене и инфлация. Ако Кишида не действа бързо, най-големият риск е инерцията за растеж на заплатите да бъде загубена, ако глобалната инфлация доведе до световна рецесия.