Неотдавнашното посещението на президента на САЩ Джо Байдън при японския министър-председател Фумио Кишида не предложи много от персонализираната дипломация, която беше отличителен белег на неговия предшественик Шиндзо Абе, пише Кана Инагаки за Financial Times.
Докато дългогодишният премиер Абе позираше за селфита на голф игрище с бившия американски президент Доналд Тръмп и провеждаше дискусии в традиционен курорт с руския президент Владимир Путин, първото домакинство на Кишида на президента на САЩ беше доста семпло.
Извън светлината на прожекторите обаче дипломати казват, че японският лидер е изненадващо смел и решителен след встъпването си в длъжност през октомври, като наложи строги санкции срещу Русия заради нейното нахлуване в Украйна. Япония също помогна да се убедят неохотните страни от Югоизточна Азия да подкрепят нова икономическа инициатива на САЩ в Индо-Тихоокеанския регион, което позволи на Байдън да обяви дипломатически успех.
Действията на Кишида изглежда се отплащат откъм обществено мнение. На фона на първоначалните опасения, че Япония ще се върне към често сменящо се лидерство след Абе – чийто непосредствен наследник Йошихиде Суга издържа едва година – Кишида изглежда по-утвърден на поста. Рейтингът му на одобрение достигна повече от 60 процента в скорошно социологическо проучване, подкрепен от срещата му с Байдън.
„Той е тип лидер, който е изключително отворен към това, което широката публика иска и е изненадващо гъвкав“, коментира Миеко Накабаяши, професор от университета Васеда в Токио.
Въпреки че бе известен с меката си позиция, Кишида бързо отрази постепенното прегръщане от страна на избирателите на увеличаването на японските отбранителни способности, след като инвазията на Русия породи опасения, че Китай може да предприеме подобен ход по отношение на Тайван.
Откликвайки на чувството на тревога, Кишида предупреди по време на скорошно пътуване до Обединеното кралство, че „ситуацията с Украйна може да се повтори в Източна Азия утре“. Позовавайки се на военния възход на Китай и разширяващата се ядрена програма на Северна Корея, той също така се ангажира да увеличи разходите за отбрана на страната.
Истинският тест е как Кишида може да използва своята популярност, за да превърне тези ангажименти в конкретни действия. „Ключовият въпрос е колко бързо и в какъв мащаб Япония ще разшири своите отбранителни способности“, посочва Кеничиро Сасае, бивш посланик във Вашингтон, който оглавява Японския институт по международни отношения. Ако Кишида изпълни обещаното, той би могъл фундаментално да прекрои японската отбранителна политика и рамката за сигурност в Азиатско-Тихоокеанския регион.
След началото на войната в Украйна Кишида сложи край на продължилото десетилетие ухажване на Москва от страна на Токио, което беше подкрепено от слабата надежда за сключване на двустранен мирен договор, който да върне част от спорните Курилски острови на Япония.
Токио първоначално имаше проблеми със спазването на западните санкции, чрез намаляване зависимостта си от руската енергия, поради нежеланието си да продаде дялове в петролни и газови проекти на руския остров Сахалин. Но американските представители скоро спряха да ръчкат администрацията на Кишида, тъй като тя започна да действа по своя собствена инициатива, което доведе до санкции, засягащи повече от 700 руснаци.
След това, когато Байдън посети Токио, за да затвърди връзките в Азия, Кишида обяви, че Япония ще „увеличи значително“ бюджета си за отбрана и ще обмисли възможността за военни ресурси, способни на първи удар срещу вражески бази. Анализаторите казаха, че поемайки такъв публичен ангажимент към САЩ, Кишида прави за Япония по-трудно да отстъпи и си дава повече шанс да отблъсне вътрешни политически опоненти, които са по-враждебни към укрепването на способностите за възпиране.
Ако високият му рейтинг на одобрение се запази, Кишида се очаква да спечели комфортно мнозинство на изборите в горната камара през юли. Това ще му даде три години без нов електорален тест.
Но това ще бъде само неговата стартова точка. Той е изправен пред предизвикателството да даде тласък на икономика, която се възстановява бавно от ковид и е под натиск от растящите цени на суровините. Без икономическо възстановяване ще бъде по-трудно за Кишида да се бори с фискалните ястреби, които са против увеличаването на бюджета за отбрана до 2% от брутния вътрешен продукт.
Абе не успя да се доближи до изпълнението на амбицията си да промени пацифистката конституция на Япония след почти осем години като министър-председател. Но геополитическият пейзаж и променящите се обществени нагласи може да дадат на по-умерения Кишида по-голям шанс да окаже трайно въздействие върху отбранителните способности на Япония.