Резултатите бяха впечатляващи: швейцарското поделение изпревари пазара с коефициент от 1,4 през 2019 г., двойно повече отколкото през 2018 г. Текучеството на персонала намаля с повече от 4%, а удовлетворението от заплащането нарасна с 19%, което е двойно повече от увеличението на заплатите в цялата група. Най-важното е, че усилията при продажбите не спаднаха.
Новата система имаше очевидни предимства пред по-старата, която беше толкова сложна, че беше трудно да се разбере как точно работи, а и насърчи вредни навици: персоналът бързаше да сключва сделки за продажби, за да изпълнява месечните цели, вместо да подхранва по-ценни, дългосрочни връзки с клиентите. Екипите на Hilti в други страни приеха подобни системи.
Друг пример е голяма германска търговска верига на дребно, която също е помолила изследователите да оценят заплащането й за изпълнение. В този случай компанията е искала да разбере дали бонус за присъствие ще намали отсъствията.
Съответно е извършено проучване на служителите чираци в 232 магазина, на които са били предложени или допълнителни пари, или повече дни за почивка, ако идват на работа по план всеки месец.
Уви, отпуск бонусът нямаше ефект върху отсъствията, а паричните стимули ги влошиха: отсъствията нараснаха с около 45 процента, което се равнява на повече от пет допълнителни дни отсъствие годишно на работник.
„Не беше това, което очаквахме“, казва съавторът Тимо Фогелзанг от Франкфуртското училище по финанси и мениджмънт.
Оказа се, че плащането на хора, за да се явят на работа, изпраща грешни сигнали. Някои служители смятаха, че това означава, че кръшкането е широко разпространено - иначе защо компанията ще плаща за присъствие? Така те се чувстваха по-малко виновни, ако отсъстват. Други смятаха, че това показва, че работата, която са били помолени да вършат, е неприятна и ниско платена, така че и те си останаха вкъщи.
Проф. Фогелзанг се съгласява, че контрапродуктивният бонус за присъствие придава тежест на други изследвания, които показват, че финансовите бонуси имат малък очевиден ефект върху представянето на работниците или могат да не доведат до желания ефект.
Бонусите все още могат да са полезни при някои работни места, казва той и добавя: „Но за работещите в областта на знанието е по-малко ясно, че те си струват, тъй като е много по-трудно да се измери представянето“.
преди 2 години Бонуси (на български премии, премиални) са се получавали от време оно и едва ли ще отпаднат. Не виждам лошо да се прилагат. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Тук си признавам, че съм пристрастен понеже получавам бонуси и да, намирам ги за добър инструмент. отговор Сигнализирай за неуместен коментар