Проучване на базирания в Мюнхен Ifo Institute, проведено през февруари, установи, че 45% от германските производители планират да намалят вноса от Китай, както и 55% от търговците на дребно. „Чуждестранните компании натискат бутона за пауза“, коментира Йорг Вутке от Търговската камара на ЕС в Китай в неотдавнашно интервю относно безпокойството на бизнеса за потенциалните паралели между Украйна и Тайван. Коментарът резонира особено в родната му Германия.
Сред политическата и управленската класа също е в ход преосмисляне на Китай. Миналата седмица депутатите в немския парламент приеха резолюция, призоваваща Шолц да ускори доставките на тежко оръжие за Киев. Донякъде изненадващо в нея бе посветен пасаж и за Китай, в който законодателите поискаха Шолц да заплаши Пекин със санкции, ако Китай препятства западните санкции срещу Русия или снабдява Москва с оръжие. Резолюцията беше необвързваща, но Шолц заяви, че я тълкува като задължение.
Външният министър Аналена Бербок през март стартира преглед на външната политика. Китай заемаше видно място в нейната реч, макар и не винаги споменат изрично: Европа трябва да е наясно, че „уязвимостта в 21-ви век може да се състои и в това авторитарни държави да инвестират милиарди евро в европейски магистрали, пътища, електропреносни мрежи и пристанища“, предупреди тя в едва завоалиран изстрел срещу Пекин.
Специално трябва да се спомене дясноцентристкият Християндемократически съюз на Меркел, сега в опозицията, който бързо и не толкова дискретно страни от наследството на „Промяна чрез търговия“. В доклад за националната сигурност, публикуван в понеделник, ръководството на ХДС призовава за „преразглеждане и преоценка“ на икономическия подход на Германия. „Германия се нуждае от нова стратегия за глобализация, която се фокусира повече върху възможностите за растеж в Европейския съюз, САЩ и Африка, и преоценява зависимостта от други страни“, пишат старейшините на партията, като няма съмнение, че под „други страни“ имат предвид най-вече Китай.
По-широкият обществен дебат се засилва. „Може ли Германия да си позволи да каже сбогом на китайския пазар“, попита през март бизнес ориентираният Frankfurter Allgemeine Zeitung. Отговорът, с няколко условности, беше да. Това е част от бързо разрастващ се жанр, в който коментатори, репортери и други разглеждат различни аспекти на икономическите отношения между Германия и Китай, било то автомобилната индустрия, вноса на суровини или някой други въпроси, търсейки начини, по които Германия може да подобри икономическата си сигурност.
Дали новият скептицизъм на Германия спрямо Китай ще бъде основен политически, икономически и стратегически въпрос през следващото десетилетие? Вероятният резултат може да не е пълен развод, а по-скоро възприемането в Берлин на по-малко ентусиазирано и по-твърдо отношение към Китай. Но това все още ще е далеч от онова, което Си Дзинпин вероятно си е мислел, че ще получи, когато подписа пакта си за приятелство с Путин преди три месеца.
преди 2 години Абе това е така , ама аз бях пряк свидетел как вноса от Китай унищожи бранша с осветители на Италия отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Хммм... И да и не. Значи, ако нямаш локомотиви, няма да имаш и вагони във влакчето. Ще ти дам един лесен пример. Кемперите. Могат ли големите производители на товарни бусове да правят кемпери?! Могат. А правят ли?! В Европа има стотици фирми дето това правят. Но в Европа имаме силно производство на базови шасита и могат горе-долу лесно да се закупят, можеш и горе-долу лесно да оборудваш цех(от около 500к до към2млн ще спретнеш чудесия), можеш и горе-долу лесно да си доставяш необходимите материали и елементи за обзавеждането от целият континент. И ето ти бизнес, ние обичаме да пътешестваме в Европа всички европейци, харесва ни. Това създава заетост и допълнителни доходи и възможности. Същото нещо съществува и в Япония, наричат го мини кемпери, там е заради особености на инфраструктурата. Имат силно производство на шаситата и сигурно стотици фирми които доработват. Виждаш ли локомотивите и вагоните в тази верига?! Вервай ми, в министерствата по цял свят и банките работят достатъчно грамотни хора, които да създават такива клъстери във всеки отрасъл, не само в автомобилостроенето. Значи без локомотивите, това са големите базови производители, това няма да съществува като ниша - факт почти не съществува на други места по света. И кратка статистика за МСП в немско, цитирам: "През 2014-2018 г. общата добавена стойност на МСП в нефинансовата бизнес икономика в Германия се е увеличила със 17,9%, като най-голямото увеличение от 21,1% е генерирано от малки фирми. За същия период заетостта в МСП е нараснала с 8,6%."... край на цитата... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години 1 отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Политиката на Германия да защитава само интересите на концерните съсипа цялата средна класа в ес отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Това ние наглосаксите го решаваме. Кое е абсурд и кое не. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Хаха... циклоп. къртиш фаянса. Само погледни статистиката на внос/износ на Китай и дестинации, както ти е писал Ватника, и ще ти светне. Чайниците са виновни за затварянето на един куп семейни фирми, и не само, в ЕС и САЩ. Със свинщинaта на робовладелското си отношение към работниците, това постигнаха. Аз лично ще се радвам да се изкарат от Европейският пазар. Нищо няма да загубят потребителите. Само ще спечелим. Виж един куп фирми вносители ще църкат на омрело, но това си е техен проблем. Радвам се, че не допуснаха индийските пeдeрастий и донякъде виетнамските и арабските шитове. Добре че от Южна Америка не идат още бokyлучки щото са далече, че и там има кандидати за най-ниски цени и качество... Дева и стинкаджийте, немате наяждане... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Колко си елементарен, над 50% от експорта на Китай отива в САЩ и Европа, откъм външни инвестиции е същото. Значи Китай не трябвало да се притеснява?? Оди някъде другаде снасяй опорките, че тука стана за смях. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Да не ставаме комични до абсурдност. Не е Китай който трябва да се притеснява да не загуби Европа. Още по-малко пък трябва да се притеснява за САЩ. САЩ и Европа трябва да се притесняват да не загубят Китай. Но като гледам каква целенасочена политика за самоубийство и унищожаване на индустрията и икономиката се води, нищо чудно и това да видим. отговор Сигнализирай за неуместен коментар