IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

За ефективното спазване на международните санкционни режими

Събитията през последните седмици около войната в Украйна увеличиха ефективността на санкционния режим на ЕС

12:06 | 30.03.22 г. 7
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
За ефективното спазване на международните санкционни режими

Автор: Адв. д-р Елина Кърпачева - основател на European Compliance Center, експерт към VUZF Lab

Ефективността на международните санкционни режими зависи от действителното и навременно прилагане на съответните мерки. Без да има централизиран орган, ЕС разчита на често разпокъсаните действия на регулаторните органи на държавите - членки и предоставя на финансовите институции ролята на „пазители“, които да спират трансакции към блокирани лица и да събират информация за всеки конкретен случай.

Европейската комисия чрез Главна Дирекция „Финансова стабилност, финансови услуги и съюз на капиталовите пазари“ осигурява насоки и координира спазването на европейския санкционен режим. Санкциите на ЕС създават правни задължения за всички граждани на ЕС, за всички юридически лица, учредени в ЕС и всяко бизнес начинание, извършвано в рамките на единния пазар.

Много от специалистите по превенция на финансовите престъпления обаче вярват, че ЕС изостава в превенцията и реалното разкриване на нарушения на санкционните режими поради най-малко следните причини:

1. Разлики в законодателството и правните традиции в държавите членки, вариращи от липсата на процесуални механизми за разкриване и разследване на подобен вид финансови престъпления до пълното отсъствие на изрично законодателство по въпроса.

2. Липсата на централизиран орган, подобен на американската Служба за контрол на чуждестранните активи (OFAC) или Office of Financial Sanctions Implementation (OFSI) във Великобритания, който да притежава реални правомощия за разследване и наказване на нарушителите на санкционните режими. Към това трябва да се прибави и недостатъчната подготовка и ресурсна обезпеченост на финансово-разузнавателните и разследващи органи в държавите-членки.

3. Липсата на разбиране от страна на бизнеса относно рисковете от заобикаляне на санкционните режими, както и недостатъчната подготвеност на служителите съответствие (compliance) на местно ниво, които трудно разпознават схеми за нарушаване на международните санкционни режими.

4. Недостатъчна междусекторна взаимовръзка между превенция изпирането на пари и спазването на международните санкционни режими.

Събитията през последните седмици около войната в Украйна водят до бързо нарастване на ефективността на санкционния режим на ЕС и това е положително развитие.

На 16 март стартира работа многостранната работна група относно руските елити, пълномощници и олигарси (Russian Elites, Proxies, and Oligarchs (REPO) multilateral task force (REPO). Тя се състои от представители на министерства на финансите, правосъдието или вътрешните работи на САЩ, Австралия, Канада, Германия, Франция, Италия, Япония, Обединеното кралство и представител на Европейската комисия.

Членовете на REPO се ангажират да осигурят координираното изпълнение на финансовите санкции, свързани с Русия, както и да предоставят помощ на други държави за намиране и замразяване на активи. Участващите юрисдикции се ангажират да работят заедно, за да осигурят доказателствени средства с оглед установяването, замразяването и изземването на активи на блокирани физически и юридически лица. Работната група има за цел да санкционира бизнеси и представители на регулирани професии (адвокати, одитори, нотариуси), които са улеснили движението на санкционирани активи или други незаконно придобити средства.

Предприети са и стъпки за засилване споделянето на разузнавателна информация от страна на американския орган за борба с изпирането на пари (FinCEN) и съответните органи в юрисдикциите, част от работната група REPO.

По този начин публичните органи на държавите - участници в многостранната инициатива могат да разчитат на навременна финансово – аналитична информация за разследване и наказване на нарушения, свързани с координираните международни мерки срещу Руската Федерация и Белорус (а вероятно по отношение на други санкционни програми като например „Магнитски“).

Същото важи и за Европейската комисия. Споделянето на информация ще допринесе за успеха на текущите разследвания в държавите-членки на ЕС и ще унифицира практиките по правоприлагане на Съюза.

Лицата, докладващи сигнали (whistleblowers), се превръщат в основен източник на информация за разкриване на нарушения на международните санкционни режими.

Европейската комисия стартира защитен онлайн канал за докладване на сигнали за минали, настоящи или планирани нарушения на санкциите на ЕС. Разкриването на подобни деяния е в обществен интерес. Сигурната онлайн платформа на EU Sanctions Whistleblower Tool позволява на всяко лице да подаде сигнал, избирайки  дали да остане анонимно или да предостави данни за контакт и последваща комуникация с Комисията относно случая.

Ако ЕК прецени, че предоставената от подателя на сигнала информация е достоверна, тя ще сподели анонимизирания доклад и всяка допълнителна информация, събрана по време на проведено разследване, с националните компетентни органи в съответната(ите) държава(и) членка(и) като финансови регулатори, митнически органи, разузнавателни агенции, полиция, прокуратура.

Правителството на САЩ от своя страна стартира програмата за получаване на парични награди за информация, която е довела до замразяване или отнемане на активи на клептократи, свързани с международна корупция, включително правителството на Руската федерация.

За българската държава и българския бизнес посланието е ясно – спазването на санкционните режими е от изключително значение и опитите за тяхното заобикаляне ще бъдат разкрити и наказани. Бързото приемане на българския закон за защита на лицата, които подават сигнали или публично оповестяват информация за нарушения (whistleblowing), както и преглед на регулаторната рамка по отношение международните санкции и приемането на закон, който да регулира тази сфера (а не да ескулпира от отговорност).

Всяко предприятие, дори и да не е свързано с финансовия сектор, трябва да направи преоценка на кои пазари оперира, с кои дружества е в договорни връзки и да следи санкционните режими от регулаторна гледна точка, така че да вземе необходимите мерки, за да запази своя бизнес. Може да се очаква повишаване на броя транснационални разследвания, както и случаите на попадане на местни юридически и физически лица под административната/наказателната юрисдикция на друга държава (екстериториално приложение на международните санкции).

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 23:36 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

7
rate up comment 3 rate down comment 1
andy
преди 2 години
Е най-накрая комунизмът в Европа е пълен!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 0 rate down comment 6
юрист
преди 2 години
И още- https://.....consilium.europa.eu/bg/policies/sanctions/restrictive-measures-ukraine-crisis/ . Това достатъчно ли ти е, ник ''Зайо Байо'' или не разбра, че български адвокат няма право да пише неистини за ЕС закони- ние не сме политици, а адвокати, и сме ДЛЪЖНИ да пишем истината за правните норми, независимо дали са в ЕС закони, или в българските закони...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 0 rate down comment 6
юрист
преди 2 години
София. Съветът на Европейския съюз прие Регламент (ЕС) 2022/350 на 1 март 2022 година за ограничителни мерки с оглед на действията на Русия, дестабилизиращи положението в Украйна, съобщиха от министерството на транспорта. Регламентът е задължителен за държавите членки и въвежда забрана за излъчването на телевизионни програми чрез кабел, сателит, телевизия през интернет протокол, доставчици на интернет услуги, платформи или приложения за споделяне на видеоклипове в интернет, независимо дали са нови или вече инсталирани. Във връзка с изпълнение на регламента, се спира срокът на действие на всички лицензии или разрешения за телевизионно и радиоразпръскване, които са обхванати от ограничителните мерки.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 0 rate down comment 6
юрист
преди 2 години
Това съобщение също може да бъде полезно за премахване на руската путинова пропаганда в България- http://m.focus-news.net/?action=news&id=2938520
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 0 rate down comment 6
юрист
преди 2 години
Готово- 1. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/BG/TXT/PDF/?uri=OJ:L:2022:065:FULL&from=EN2. РЕГЛАМЕНТ (ЕС) 2022/350 НА СЪВЕТА от 1 март 2022 година за изменение на Регламент (ЕС) 833/2014 относно ограничителни мерки с оглед на действията на Русия, дестабилизиращи положението в Украйнаhttps://eur-lex.europa.eu/legal-content/BG/TXT/PDF/?uri=OJ:L:2022:065:FULL&from=EN
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 5 rate down comment 0
Зайо Байо
преди 2 години
Юристке, моля те да го цитираш по име този регламент, а най-добре дай линк към него на страницата на https://eur-lex.europa.eu за да може да се позоваваме на него, както ни съветваш.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 0 rate down comment 7
юрист
преди 2 години
Едно уточнение, което не е направила колегата, и без което не може да се разбере кое е това ''нещо'', което задължава всички физически и юридически лица в ЕС да спазват санкциите. Санкциите на ЕС са във вид на ЕС регламент- закон с висша сила в ЕС, който има пряко и непосредствено действие едновременно във всяка държава- член на ЕС и точно той задължава ЕС физически и юридически лица да спазват санкциите. Всяко физическо и юридическо лице в ЕС може да се позове директно на този ЕС регламент, с който се въвеждат санкциите и това позоваване е достатъчно, за да се произведе правен ефект- т.е. ЕС регламент имат при000мат- висша юридическа сила- над отделните национални законодателства, които му противоречат и в случай на такова противоречие, се изпълнява ЕС регламент, а не националният закон.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още