Нарастват признаците, че глобалната криза при веригите на доставки, която обърка прогнозите на централните банки за инфлацията, забави икономическото възстановяване и намали корпоративни маржове, може би най-накрая ще започне да отшумява към края на тази година.
Но търговските канали са толкова задръстени, че най-тежко засегнатите индустрии вероятно ще видят някакво възстановяване едва през 2023 г. - дори ако се предположи, че пандемичният проблем ще бъде решен дотогава.
„Надяваме се през втората половина на тази година да започнем да виждаме постепенно облекчаване на недостига, на пречките, на цялостния дефект, който наблюдаваме във веригата на доставки в момента“, заяви изпълнителният директор на Food Group Kellogg Стив Кахилън пред Ройтерс.„Но не мисля, че до 2024 г. ще има някакво връщане към нормална среда, защото тя беше толкова драматично променена“, добавя обаче той.
Глобалната търговска система никога не се е борила с нещо подобно на коронавируса.
Още в началото на 2020 г., компаниите реагираха на икономическия спад, свързан с пандемията, като отмениха производствените си планове за следващата година, само за да бъдат изненадани от нарастването на търсенето, предизвикано от бързото внедряване на икономиката.
В същото време мерките за ограничаване на вируса и новите огнища предизвикаха недостиг на работна ръка и спиране на фабриките, точно когато потребителските разходи се изместиха от услуги към стоки.
Главният икономист на Европейската централна банка (ЕЦБ) Филип Лейн оприличи последствията при доставките на тези от Втората световна война, когато търсенето експлодира и фирмите трябва бързо да преминат от производството на военни към граждански стоки.
Възстановяването на водени от износа икономики като Германия беше задушено от проблемите при доставките за техните фабрики, докато нарастващите разходи за доставка бяха изтласкани нагоре и от по-високите цени на горивата.
Неясни сигнали
В момента, докато омиркон щамът на коронавируса подтиква властите да разхлабят ограниченията, са налице ясни сигнали, че проблемите с доставките може да отшумят скоро.
Проучване на Института за управление на доставките (ISM) от миналата седмица показа признаци на подобрения в работата на САЩ и представянето на доставките на доставчици за трети пореден месец, а свидетелствата на мениджърите по поръчките в Европа също предполагат облекчаване на натиска.
„Въпреки че ограниченията във веригите на доставки продължиха да спъват растежа, има признаци, че те са надминали своя пик - фактор, допринасящ за леко облекчаване на инфлацията при изкупните цени“, изтъква IHS Markit за ситуацията във Великобритания.
Въпреки че това повиши надеждите на централните банкери за по-осезаемо намаляване на инфлационния натиск към края на годината, те също знаят, че посланията от реалната икономика остават смесени.
Сорен Скоу, ръководител на Maersk, заяви по-рано тази седмица, че компанията за морски транспрот работи върху предположението, че все повече хора ще се върнат на работа в пристанищата, повече новопостроени кораби ще възстановят операции и че потребителите отново ще започнат да предпочитат услугите.
„В някакъв момент през тази година ще видим нормализиране на ситуацията“, прогнозира Скоу.
Въпреки че германският спедитор Hapag Lloyd също прогнозира облекчаване на затрудненията при доставките и по-ниски цени на товарите през второто тримесечие, остава неясно за сектора колко време ще отнеме връщането към по-надеждни графици за доставка.
Цялата публикация може да намерите на сайта на Bloomberg TV Bulgaria, както и сравнение с положението преди пандемията.