Докато глобалният енергиен преход набира инерция, индустрията на чистата енергия продължава да се разширява с бързи темпове. Преди десетилетие в световен мащаб са продадени общо 130 000 електромобила, докато днес същите обеми се отчитат за седмица. Секторът на електромобилите играе шах, докато всички останали индустрии разиграват дама, ако можем с подобно клише да опишем възхода на електрическата мобилност. За да се потвърди това - продажбите на изцяло електрически и плъгин хибридни коли през 2021 г. нарастват над два пъти спрямо 2020 г. до около 6,6 млн. броя, пише Oilprice.
Електромобилиър представляват 8,6% от световния пазар на леки коли през 2021 г. спрямо едва 2,5% през 2019 г., според изчисления на Международната агенция по енергетика (МАЕ).
Както се очакваше, Tesla Inc. остава компанията, която продължава да води по продажби при електромобилите, с 936 000 продадени коли през миналата година. Концернът на Илон Мъск продаде 352 000 електрически превозни средства в САЩ, 321 000 в Китай и 170 000 в Европа.
Общите продажби на електромобили в САЩ достигат 487 460 броя за 2021 г, което представлява ръст от 89% спрямо отчетените през 2020 г. 257 872 продажби.
Вторият в глобалната класация Volkswagen AG успява да продаде 762 000 електрически коли, като тук влизат всички марки в рамките на германската автомобилна група. Трети е китайският концерн BYD с 598 000 продажби, следван от General Motors (517 000) и Stellantis (343 000).
Въпреки че Tesla остава пазарен лидер с дял от 14,2% в глобален план и 65,8% за САЩ, конкуренцията продължава да напредва. Bank of America прогнозира, че делът на Tesla на американския пазар ще спадне от 78% през 2018 г. до около 20% през 2024 г., докато IHS Markit очаква този дял да се свие до по-малко от 15% до 2027 г.
Това огромно свиване на пазарния дял обаче няма да се дължи на слабост от страна на Tesla – компанията се очаква да поддържа стабилен растеж през текущата година – а по-скоро поради експлозивния растеж от електромобилната вселена с 146 модела, които се очаква да бъдат пуснати в продажба в САЩ през 2025 г., в сравнение със само 24 през 2020 г.
Намаляване на търсенето на петрол
Очевидно инвеститорите в петрол и газ не гледат с особен ентусиазъм към тези данни, като се има предвид, че електромобилите се разглеждат като заклет враг на сектора. Последният доклад за електрическата мобилност предполага, че преходът от двигатели с вътрешно горене към електромобили се случва с по-бърз от очакваното темп, може би до голяма степен заради пренасочването на традиционните автопроизводители към по-чисти аналози, отколкото поради появата на изцяло електрически стартъпи.
През последните няколко години инерцията при електромобилите се засили благодарение на манията по екологичните, социалните и управленските критерии (ESG) и преходът към възобновяема енергия. Миналата година беше отбелязан нов връх в рамките на електромобилната индустрията, след като световният пазар на електрически автомобили регистрира ръст от 41%, според МАЕ.
Според Акшат Рати от Bloomberg всеки пикап F-150 Lightning заличава над 50 барела петрол от търсенето на „черно злато“ завинаги.
F-150 Lightning е електрически аналог на флагмана на Ford Motors Ford-150.
Унищожението на петролната индустрия от елкетромобилите започна да се пропагандира още преди няколко години, когато икономиста от Станфордския университет Тони Себа и други експерти предсказаха краха на петрола до 2030 г.
Но каква заплаха всъщност представлява революцията на електромобилите за сектора на изкопаемите горива?
Доклад на IHS Markit показва, че през 2020 г. леките електрически превозни средства, както и електрическите градски автобуси и двуколесните електромобили, колективно изтриват около 370 000 барела на ден от световното потребление на петрол, цифра, която се очаква да расте. до 1,5 милиона барела на ден до 2025 г., което се равнява на около 1,4% от прогнозното ниво на общото световно търсене на петрол.
Електрифицирането на американските превозни средства е жизненоважна част от борбата с изменението на климата, като се има предвид, че транспортният сектор представлява 21% от общите емисии на парникови газове. Разрастващият се сектор на електромобилите се движи с пълна пара напред, но трябва да се бори с над вековната доминация на двигателя с вътрешно горене.
Bloomberg New Energy Finance (BNEF) прогнозира, че електромобилите ще представляват около 8% от световния автопарк до 2030 г. и ще достигнат 31% до 2040 г. Според BNEF ще са необходими поне две десетилетия преди продажбите на електромобили да достигнат 60% от общите такива.
Както Дийн Форман, главен икономист в Американския петролен институт, казва шеговито: „Електромобилите могат „да изядат традиционния пазарен дял на течните изкопаеми горива, но това до голяма степен е проблем при една развита икономика или богата страна“.
BNEF изчислява, че търсенето на петролни горива ще достигне връх през 2027 г., но ще отнеме още десетилетие, за да се почувства съществено въздействието на напредъка при електромобилите. Емисиите ще намалеят почти наполовина до 2050 г., но секторът все още няма да бъде близо до въглероден неутралитет. В най-добрия сценарий до средата на века търсенето на изкопаеми горива за автомобили ще падне под нивата, наблюдавани за последно в началото на 70-те години на миналия век. В този случай емисиите, свързани с петрола, ще се свият до 3,4 гигатона до 2050 г., от почти 6,5 гигатона през 2019 г.
Въпреки това секторът на електромобилите може да навреди на петролния сектор в дългосрочен план, като BNEF прогнозира, че електрическите превозни средства и превозните средства с горивни клетки ще изтрият 21 милиона барела петрол на ден в търсенето на горивото до 2050 г.
С други думи, вероятно ще минат десетилетия преди въздействието на революцията на електромобилите да започне наистина да се усеща в сектора на изкопаемите горива.
преди 2 години Кои Ф16ки пенсионира Италия и Норвегия?? Самолети на по 40 години! Същата глупост можеш да кажеш и относно БМВ 5, че вече били остарели! Все едно не излиза нов модел! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Нещо си в грешка с понятията, едно сайтче НЕ е целия интернет. Запознай се какви самолети пазаруват тези, които имат пари и познания: в момента Ф35, Ф16 блок 70, някое и друго Рафалче и Юрофайтърче. И още някои специфични Фки. Това е, самальотите на рашка вече никой не купува, дори китайците си сглобиха свои версии. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години F16V Block 70/72 не го виждам никъде в класациите за най-добри самолети в интернет. Оборудван е с най-новата електроника/хардуер и дотука. Италия и Норвегия си пенсионират вече F16-ките, между другото. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години https://***.aerotime.aero/articles/27123-Top-10-most-advanced-fighter-jets-in-2021 отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Тъъпчо лузър с формата на медуза, Ф16 блок 70 е най-новия модел. Или си мислиш, че БМВ 5та серия и тя е от 70те години, по същата логика?! Жалко същество, отивай по ФБ групите да хвалиш руските акцийки, че малко се поср(ин)аха последния месец. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Още от сега се чувства чудовищен недостиг на метали - основно мед, алуминий, никелчец. Медчицата има налична - физически - в световните складове - за ТРИ ДНИ според умният Боян Рашев. От какво ще фабрикувате електромобилченцата - от картон ли? Или - както нашите бойни хипер-мега-ебacи-могъщи самолети - модел 1970 - ще продавате електромобилченца само на картинка? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Преди 3 г. колко бяха - 0 . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Колелото вече се е завъртяло, а като гледам с ква скорост се увеличават Ел колите дори по нашите улици не се върти хич бавно отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Там, където победи гретизацията - може! отговор Сигнализирай за неуместен коментар