След колебливия старт на годината за фондовия пазар в САЩ инвеститорите могат да очакват да чуят старите поговорки за спадащите пазари, а именно: активните мениджъри побеждават индексите при мечи пазар (те не го правят); акциите на стойността са засегнати най-силно при пазарен спад (отново грешно); акциите на качествените компании предлагат най-доброто убежище при бурен пазар (темата на тази статия), пише за Bloomberg Нир Кайсар, основател на компанията за управление на активи Unison Advisors.
Качеството означава различни неща за различните инвеститори, но според повечето дефиниции качествена компания е тази, която е надеждна в правенето на много пари. Помислете за Apple, Microsoft или Johnson & Johnson. В този смисъл е разумно да се предположи, че акциите на качествените компании ще се представят най-добре при мечи пазар, защото тлъстите печалби често идват със силна марка, лоялни клиенти, добър мениджмънт и дълбоки джобове, всичките тези неща големи предимства при спад.
Но вярно ли е? Един проблем с ровенето из мечите пазари е, че те не се срещат толкова често, така че няма много данни. Разглеждам такива, съставени от професора от Дартмут Кен Френч, които се простират назад до 1963 г. и оттогава преброявам само осем мечи пазара. Все пак си струва да се проучи дали акциите на силно печелившите компании наистина са се представяли най-добре през тези епизоди.
Резултатите по време на първите четири мечи пазара са смесени. Сравних общата възвръщаемост за най-печелившите 20% от компаниите в САЩ, претеглена по пазарна стойност, с тези на най-малко печелившите 20%. По време на двата мечи пазара през 60-те години нискорентабилните акции спадат повече от тези с по-висока печалба, както може да се очаква. Но в последвалите два мечи пазара през 70-те и началото на 80-те години нискорентабилните акции се представят по-добре. Всъщност групата с ниска печалба е нараснала с 10% по време на мечия пазар от 1980 до 1982 г., докато акциите с висока рентабилност са се понижили умерено.
Гледайки статистиката от средата на 80-те, инвеститорите биха имали малко доверие в тезата, че по-високите печалби се превръщат в по-добра защита при мечи пазар. Но оттогава акциите с висока рентабилност печелят всеки път и с огромни маржове - по време на спукването на дотком балона в началото на 2000-те и по-късно по време на финансовата криза от 2008 г. Това може да е просто случайност, въпреки че данните подсказват, че може да се случва нещо друго.
По дефиниция средната рентабилност на силно печелившите компании надвишава тази на тези с ниска печалба. Въпреки това, по време на първите четири мечи пазара, които разгледах, средната рентабилност на групата от най-малко печелившите акции все още беше положителна. По време на следващите четири мечи пазара обаче тяхната средна рентабилност винаги е била отрицателна, което повдига възможността, че може би не степента на рентабилност осигурява защита, а това дали компаниите изобщо правят пари.
Има причина да вярваме, че реализирането на печалба - каквато и да е печалба - е ключът. Разглеждайки възвръщаемостта на акциите от всички квинтили по рентабилност по време на осемте мечи пазара, се вижда, че по-високата средна рентабилност не е непременно съпътствана от по-добро пазарно представяне. Но всеки път, когато средната рентабилност е била негативна, както беше за най-малко печелившите 20% от акциите при всеки от последните четири мечи пазара, представянето на тази група беше постоянно най-лошото.
Ако печеленето на пари прави разликата по време на мечи пазар, това е проблем за все по-голям брой компании. Към януари 1996 г., първият месец, за който са налични данни, 12% от компаниите в индекса Russell 3000 - приблизително най-големите 3000 публични компании в САЩ по пазарна стойност - бяха загубили пари през предходните 12 месеца. Към пика на дотком балона четири години по-късно този брой се е увеличил до 18% и е бил само малко по-нисък при пика на следващия бичи пазар през 2007 г.
Бързо превъртаме лентата до 2019 г. След десетилетие на бичи пазар, вторият най-дълъг в историята, процентът на компаниите от Russell 3000, които са загубили пари през предходните 12 месеца, скача до 29%. Сега, близо две години от старта на стремителния възход на пазара след пандемичните разпродажби през 2020 г., една трета от компаниите са нерентабилни. И да, средната доходност на най-малко печелившите 20% от акциите в САЩ все още е отрицателна.
Лесно е да се пренебрегнат печалбите, когато нарастващият пазар вдига всички акции. Но спадащият пазар има начин да напомни на инвеститорите, че компаниите трябва да правят пари, като има признаци, че инвеститорите вече получават посланието. Откакто пазарът започна да се понижава в началото на януари, акциите на компаниите от индекса Russell 3000, които бяха на печалба миналата година, се понижиха средно със 7%, докато книжата на тези, които бяха на загуба, спаднаха средно с 16%.
Има твърде малко данни, за да се каже със сигурност, че печалбите ще защитят по-добре инвеститорите по време на следващия мечи пазар. Но има достатъчно доказателства, които сочат, че това може да се случи. А с огромния брой нерентабилни публични компании в САЩ, сега е добър момент за инвеститорите да оценят качеството на своите портфейли.