IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Политиците са най-голямата заплаха за веригите за доставки

Изглежда вероятно много от мерките, които бяха предприети, или поне се предлагат, да доведат до повече вреда, отколкото полза

22:01 | 02.02.22 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg</em></p>

Снимка: Bloomberg

Към края на 2021 г. започнаха да се появяват някои доказателства, че цените на навлото са спрели да нарастват - въпреки че омикрон вариантът задържа нивата на несигурност и тези цени високи.

Както посочва Марк Левинсън, експерт по корабоплаване, икономист и автор, морската индустрия преди кризата с ковид работеше доста под капацитета си - дотолкова, че някои компании бяха принудени да предприемат консолидиращи сливания.

Следователно е донякъде неправдоподобно, че внезапният недостиг на персонал е блокирал целия този капацитет за обработка. И е напълно възможно една мащабна програма за корабостроене и инфраструктура да доведе просто до пренасищане след година-година и половина. Същото може да важи и за един от най-очевидните продукти, пострадали от кризата с веригата за доставки: полупроводниците, които доведоха до спиране на производството на автомобили в целия свят. Оттогава САЩ заделиха 52 милиарда долара за увеличаване на производството на полупроводници, а ЕС се опитва да излезе със своя собствена програма за субсидиране.

За момента все още не е неясно дали обяснението от страната на търсенето или от страната на предлагането е по-правилно по отношение на причината за кризата с веригата за доставки. Но ако е първото, изглежда вероятно много от мерките, които бяха предприети, или поне се предлагат, да доведат до повече вреда, отколкото полза.

Създаването на субсидирана полупроводникова индустрия, която в крайна сметка се оказва постоянно зависима от държавата, не е рецепта за ефективна глобална икономика. Нито пък серия от полуобмислени правителствени интервенции за насърчаване на решоринга, като тези, които в момента се обсъждат - и наистина се прилагат - от администрацията на Джо Байдън.

В момента изглежда няма много доказателства, че компаниите връщат у дома веригите за доставки по собствена воля. Проучванията показват, че фирмите продължават да търгуват глобално и да инвестират в Китай (не на последно място за да си осигурят достъп до огромния местен пазар), като планират да продължат да го правят.

Така че, всъщност най-голямата заплаха за глобализираната икономика е политическа, а не икономическа. Китай преследва стратегия за „двойна циркулация“, като бързо растящата му вътрешна икономика е все по-изолирана от търговския сектор: това не означава край на глобализацията, но със сигурност е спирачка за нея.

САЩ подбраха определени сектори, включително полупроводниците и електрическите превозни средства, в които искат да насърчат местното производство. Досега подобни усилия бяха осуетявани от търговската логика на търговията. Но дори и проблемите с веригата за доставки да се разрешат сами, заплахата от политическа намеса ще остане налице.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:15 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

1
rate up comment 7 rate down comment 2
nkavrakov1982
преди 2 години
"Изглежда вероятно много от мерките, които бяха предприети, или поне се предлагат, да доведат до повече вреда, отколкото полза"..Какво изключително заключение само!!??Невероятно,чак сега открихте че политиците смазаха предлагането на стоки и услуги с локдауни и мерки...Не знам кога ще добавите в коктейла и Централните банки,които наливаха пари до откат довличайки главоломната инфлация,която сега била видиш ли с причина...Ковид...Жалка история,още по жалкото е да си мислите че хората вярват на всичките ви глупости и лъжи...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още