Chime няма собствен лиценз за банкова дейност, но използва Bancorp Bank и Stridebank като партньори, за да предлага разплащателни и спестовни сметки. Клиентите на компанията са предимно американци със средни и ниски доходи. Тенденцията към онлайн банкиране по време на коронакризата гарантира на дигиталната банка, както и на други американски финтех компании, значителен тласък на растежа.
Този растеж на свой ред привлече финансови инвеститори, които вложиха над 40 млрд. долара в млади технологични финансови компании в САЩ тази година, което е над два пъти повече от миналата година. Големият интерес на инвеститорите към финтех технологиите се отразява и на броя на първичните публични предлагания (IPO): до края на октомври над 45 финтех компании са станали публични в САЩ в сравнение с едва около 30 за цялата предходна година, показват данни на списание Forbes.
Revolut – лидерът в Европа
Отдавна се спекулира и за първично публично предлагане на Revolut, европейският пазарен лидер сред необанките. През юли британската компания набра 900 млн. долара в рамките на нов кръг на финансиране от финансовите инвеститори Softbank и Tiger Global. Така оценката от 33 млрд. долара превърна Revolut в най-високо оценяваната цифрова банка в Европа.
Първичното публично предлагане вероятно ще се осъществи в Ню Йорк. Основателят на Revolut Николай Сторонски запазва мълчание относно графика, но изглежда има предпочитания по въпроса за местоположението. „Ако фондовият пазар в САЩ е сто пъти по-голям от този в Обединеното кралство, това, разбира се, може да е основната причина, поради която много компании избират САЩ за своето първично публично предлагане", каза той наскоро.
Фирмата продължава да се разраства, навлизайки във все повече нови региони, като същевременно разширява продуктовата си гама. Например, тя предлага евтини сметки в няколко валути, както и търговия с акции и криптовалути. Съвсем наскоро тя се включи и в тенденцията за отпускане на потребителски кредити по модела „купи сега, плати по-късно".
Целта на Сторонски е да превърне Revolut в „глобалното супер приложение“ за финансови услуги. Понастоящем компанията има повече от 15 милиона клиенти в около 35 държави. За професора по финанси Хорнуф този курс на разширяване е една от причините за по-високата оценка на Revolut в сравнение с N26. Британците вече са се установили на много европейски пазари, като балтийските държави и Скандинавия. Активни са и в България.
Експертът на Accenture Байер изчислява, че Revolut вече е активен в над 40 държави, докато базираният в Берлин конкурент е на около наполовина по-малко пазари. Докато европейските конкуренти Monzo и N26 се оттеглиха от САЩ, Revolut възнамерява да засили ангажимента си там и да кандидатства за банков лиценз през следващата година. Сторонски също така иска да атакува Бразилия, така че Nubank скоро може да има конкуренция.
Курсът на растеж обаче води до увеличаване на загубите на Revolut. През 2020 г. нетната загуба нарасна с 57% до 168 млн. паунда. Тя се дължи главно на разходите за персонал и административни разходи, които се увеличиха повече от два пъти до 266 млн. лири. Коригираните приходи са се увеличили с 34% до 222 млн. паунда. Въпреки това инвеститорите досега са подкрепяли курса на разширяване въпреки по-големите загуби, както показа големият кръг на финансиране през лятото.
N26 – препънатият растеж
N26 от Берлин също се стреми към IPO, но конкретен график за това все още не е известен. Валентин Щалф, съизпълнителен директор на Neobank, наскоро заяви, че компанията трябва да бъде готова за борсата след година и половина - две. Според Щалф обаче базираната в Берлин финтех компания не е подложена на натиск от времето - в крайна сметка тя набра 780 млн. евро от инвеститори едва през октомври. Понастоящем N26 се оценява на около 7,8 милиарда евро.
Не само по отношение на оценката N26 изостава от големите цифрови банки. Основана през 2013 г., компанията сви международните си амбиции и засега се концентрира върху европейския бизнес. N26 се оттегля от пазара в САЩ, както беше обявено преди три седмици. Оттеглянето от Америка поставя под въпрос дали цифровата банка все още може да отговори на собствените си амбиции, дори в дългосрочен план. В началото на 2020 г. Щалф си беше поставил дългосрочна цел за 100 млн. клиенти.
По това време N26 изчисляваше броя на клиентите на около 7 млн. Междувременно потребителите трябва да станат значително повече, но финтехът трябва да се справи и с ограниченията. Германският орган за финансов надзор Bafin наложи ограничения за растежа на компанията поради пропуски в предотвратяването на финансови престъпления: Първоначално на банката е разрешено да увеличава броя на клиентите си в Европа с максимум 50 000 на месец - което е значително под предишното ниво. Ограничението може да бъде премахнато след няколко месеца.
„Ако не сте си написали домашното на родния пазар, не можете да разширите дейността си“, предупреждава Андреас Валтер, професор по финансови услуги в университета в Гисен. Според консултанта на Accenture Байер това е причината N26 да се конкурира с европейски необанки като Revolut и британската Monzo, а не с Chime или Nubank.
„Nubank в Бразилия и Южна Америка, както и Chime в САЩ са силно фокусирани върху местните си пазари с доста еднаква регулация", казва Байер. За Revolut, Monzo и N26 ситуацията изглежда различно. „Въпреки „единния пазар“ в еврозоната няма единни правила за банките“, казва той. Въпреки това Байер не вижда в това само недостатъци за европейците: необанките, които не идват от ЕС, не биха могли лесно да завладеят европейския пазар.
През 2020 г. N26 все още е на загуба. До края на тази година обаче може да бъде постигната печалба. Така N26 ще бъде по-напред поне по отношение на рентабилността от много по-големите си конкуренти Chime и Nubank.