След като всички станахме експерти по веригата на доставки през последната година, все повече от нас се запознаха и с „камшичния ефект“ (усилване на колебанията в потребителското търсене нагоре по веригата до производителите - бел. прев.), при който недостигът на стоки неочаквано се превръща в излишък. Е, изглежда, че този ефект избледня, поне за много търговци на дребно в САЩ, пише Джон Дизърд за Financial Times.
След като прекараха месеци в извинения към американските потребители за недостига на запаси, сега те се опитват да ги примамят обратно в магазина или на уебсайта си с обещания за разширени продажби, отстъпки и по-бързи доставки. Но изглежда, че купувачите вече не са толкова заинтересовани.
Така стоки като мебели, уреди и строителни материали, някога невъзможни за намиране, се трупат в складове и магазини.
Някои доказателства за това идват с чикагския ISM, бизнес барометър от Средния Запад, често разглеждан като изпреварващ индикатор за икономическата активност на национално ниво. Неговият индекс за запасите се е повишил с 8,5 пункта миналия месец до 59,6, което е най-високото ниво в САЩ от есента на 2018 г. Неизпълнените поръчки за производителите в областта спаднаха с 18,8 пункта до 60,8, което е с 6 пункта под 12-месечната средна стойност.
По същия начин индексът IHS Markit на мениджърите по доставките за промишления сектор на САЩ за ноември показа засилено натрупване на запаси. Това често отразява опасения относно бъдещата ситуация с доставките.
Разтикването на веригата за доставки обаче изглежда насочва най-голямата потребителска икономика в света към забавяне през първото тримесечие на следващата година, тъй като запасите ще намалеят, свивайки новите поръчки. Излишъкът от готови стоки може също да доведе до по-ниски цени, което да охлади текущата инфлационна паника. Изведнъж изглежда, че прогнозата на Федералния резерв - че високата инфлация е преходна - можеше да се окаже вярна.
Следя докладите на икономистката Сюзън Стърн за американските потребители от десетилетия и не мисля, че някой може да се сравни с нейните обстойни наблюдения относно тенденциите при купуването, нивата на запасите, показателите за настроенията и динамиката на работната сила. Регулаторите, които познавам, биха се съгласили.
Според Стърн на ниво търговия на дребно „изглежда става въпрос по-скоро за недостиг на търсене, отколкото на предлагане, което е в съответствие с това, което потребителят казва за текущите условия за покупки“. Потребителите, казва тя, са в лошо настроение и в по-голямата си част не смятат, че сега е добър момент да купуват.