Rivian, американският производител на електрически превозни средства, стана наскоро публична компания с оценка от 86 милиарда долара и завладяваща история. „Откакто се помня съм обсебен от колите“, призна 38-годишният й основател, Р. Дж. Скъриндж, в проспекта за IPO-то. „Имах капаци под леглото си, предни стъкла в килера и части от двигател на бюрото.”
Това звучи познато, пише Джон Гапър за Financial Times. „Обикновен млад мъж, облечен по най-домашния начин, използващ... най-ясният и прост език“, така New York Herald описва най-великия предприемач от електрическа ера. 32-годишният Томас Едисън показва най-новото си изобретение - лампата с въглеродна нажежаема жичка - през 1879 г. в лабораторията си в Менло Парк, Ню Джързи.
Пазарната капитализация на Rivian надмина тези на Ford и General Motors, а General Electric обяви, че ще се раздели на три части. Конгломератът, основан през 1892 г. чрез сливането на Edison General Electric Company и неин конкурент в преноса на електроенергия, призна поражението си, след като от началото на 2000-те се бори да си върне предишната слава. Причина за смъртта: отегчение.
Това би трябвало да е подходящ момент за компания, базирана вътху електрическата изобретателност, тъй като продажбите на превозни средства, захранвани с батерии, нарастват. Но макар GE да е производител от световна класа на вятърни турбини, самолетни двигатели и медицинско оборудване, с продажби за 54 милиарда долара през първите девет месеца на тази година, тя вече не предизвиква вълнение.
GE някога беше популярна акция с харизматичен лидер в лицето на Джак Уелч, който убеди инвеститорите, че управлява различни бизнеси - от медии до финансови услуги - по-добре от другите. Инвеститорите могат да „очакват най-светлото бъдеще за GE през третия й век“, заяви Уелч в годишния доклад за 1999 г., след като оценката на компанията достигна пик от над 480 милиарда долара. Той се оттегли през 2001 г. и за GE възмездието бързо последва високомерието.
Днешните герои не са мениджмънт гурута, а технологични основатели, които игнорират съмняващите се и набират милиарди, за да предизвикат трус в много индустрии. „Ние сме компания с изключително ограничена оперативна история и не сме генерирали съществени приходи“, признава проспектът на Rivian. Но компанията има мощна визия и инвеститори, на които не им пука.
Илон Мъск кръсти компанията си на Никола Тесла, служител на Томас Едисън, който стана съперник на изобретателя и беше от другата страна във „войната на токовете“, която кулминира със сливането на General Electric. Мъск е майстор в приготвянето на коктейл от технология и блясък: като проведе анкета сред своите 63 милиона последователи в Twitter дали да продаде 10 процента от акциите си в Tesla, той предизвика спад в цената им.
преди 2 години Тесла не само, че далеч надминава GE като иновации но и според мен ще се задържи много по-дълго като компания на гребена на вълната. отговор Сигнализирай за неуместен коментар