Германският бизнес започва да се притеснява от Китай. В продължение на десетилетия германската индустрия – ранен играч на китайския пазар, гледаше в обратната посока на фона на нарушенията на човешките права от Пекин, тъй като мениджъри и инженери от компании като Siemens и Volkswagen помогнаха за превръщането на страната в най-големия търговски партньор на Германия.
Сега обаче китайският лидер Си Дзинпин затяга състоянието на наблюдение на страната, заплашва съседите и общува с все по-войнствен тон със Запада. Така китайската стратегия на Германия, оформена да обслужва нуждите на нейната експортна индустрия, изглежда все по-неустойчива, пише онлайн изданието Politico.eu. Всъщност до такава степен, че водещи играчи в германската индустрия се присъединяват към видни политици в призивите за преосмисляне на подхода на страната към Китай и други авторитарни държави.
„Правата на човека не са вътрешни дела на държавите“, казва Зигфрид Русвурм, ръководител на Федерацията на германските индустрии (BDI). Той допълва, че компаниите имат „задължението сами да определят червените линии за своите глобални ангажименти“, вместо да чакат собствените си правителства да направят това.
Ако Русвурм звучи повече като активист на Amnesty International, отколкото като ръководител на основния лобистки клон на германския бизнес, това е защото Германия Inc. е по-притеснена от всякога за реалността на терен при правенето на бизнес в Китай и други авторитарни държави. Подобно на много чуждестранни инвеститори в Китай, германските компании дълго време бяха убедени, че в крайна сметка ще играят наравно с местните си конкуренти. Си обаче постави чуждестранните фирми на по-къса каишка и изглежда ги убеди в обратното.
Сега германският бизнес, който е по-изложен на Китай в сравнение с европейския, е изправен пред невъзможен избор между запазването на важни търговски отношения и спазването на либералните идеали, които Германия изповядва.
Попитан как може да се поддържа търговията на фона на съобщения за нарушения на човешките права в Китай, говорител на Siemens казва в изявление по имейл, че конгломератът "категорично отхвърля всички форми на потисничество и участие в нарушения на правата на човека". В съобщението се посочва още, че компанията „има доверие, че САЩ, Китай и Европа ще намерят политически решения, основани на... надеждни и прозрачни правила за сътрудничество, както и за открит диалог“.
BDI наскоро публикува документ, озаглавен „Отговорно съвместно съществуване с автокрации“. Въпреки че документът подчертава важността на западните фирми като „пример“ по въпросите на човешките права и опазването на околната среда, той също така изяснява, че прекъсването на търговските връзки с трудни режими не е жизнеспособен вариант.
„Факт е, че компаниите трябва да генерират печалби, за да запазят дългосрочната си конкурентоспособност“, заключава документът. „Не можем да защитим по-добре демократичните ценности, ако се отслабим икономически“, допълва се в анализа.
Това е доста труден избор пред потискането на уйгурите от Пекин, смазването на движението за демокрация в Хонконг и войнствената позиция на Китай спрямо дългогодишни партньори като Австралия.
VW, най-големият производител на автомобили в света, беше подложен на проверка тази година заради управлението на фабрика в Синдзян – регионът, където е документирано широко нечовешко отношение към мюсюлманското уйгурско малцинство в Китай. Някои страни, включително САЩ, определиха действията на Китай като геноцид.


"Възраждане"-Варна: Енергията от протестите трябва да се трансформира в избирателна активност
ПП-ДБ искат да свалят охраната на депутатите и изцяло машинно гласуване
Бой в месарски магазин във Варна заради... предреждане
Дрешки, играчки, храна - с какви подаръци зарадваха кученцата от приюта в Каменар?
Туристическият сезон във Варна е застрашен
Кр. Йорданов: Общият наратив за AI е верен, но акциите трябва да се селектират
Тейлър: Великобритания търси опита на американските VC
Тейлър: Великобритания е много силна в AI, финтех
Малко е трудно да се строят центрове за данни
Богати европейци ще могат да вземат заеми срещу луксозни автомобили
Как Tesla печели невидимата война срещу шума
Пет коли, в които да инвестирате догодина
Land Rover пуска Defender в чест на Уинстън Чърчил
Изкуствен интелект направи кола от две скици
Надеждно и по-евтино: производители отново променят подхода си
Мъж на 33 години от Кюстендил е починал в сауна
Леонардо ди Каприо разкри защо не иска да режисира филми
Трамвай и автобус се удариха на "Ситняково"
Политолози: Радев трябва само да се появи на бял кон
преди 4 години Продадоха се за краткосрочни печалби.В най-скоро време точно германците ще бъдат главният потърпевш.Бидейки държава с голям индустриален сектор и голям износител на висок клас оборудване, ще се окажат едни от най-засегнатите от конкуренцията на китайските фирми, които постепенно се изкачват по хранителната верига.И то с тяхното , на самите германци,най-любезно съдействие... отговор Сигнализирай за неуместен коментар