Тъй като алгоритмите продължават да имат все по-важна роля на работното място, политиците изглеждат все по-загрижени за тяхното влияние върху правата и благосъстоянието на работниците. Базиран на риска подход към регулирането на изкуствения интелект (ИИ) се опитва да се справи с това предизвикателство, но достатъчно ли е това?
Пандемията принуди много служители да работят от вкъщи. Успоредно с работата, мнозина прибраха и работодателите си вкъщи, тъй като ръководството се опитва да контролира тяхната дейност в работно време. Няколко софтуерни компании вече предлагат продукти, които наблюдават работниците чрез уеб камери и проследяват дейностите им от разстояние, пише Euractiv.
Освен това изкуственият интелект оказва особено влияние върху условията на труд на работниците извън традиционната заетост, показва доклад на Международното бюро по труда.
Служителите на дадена платформа получават възложена (или не е възложена) работа въз основа на автоматизирани процеси на вземане на решения, като дейността им се отчита според прищявката на алгоритмични решения.
През април 2021 г. Европейската комисия (ЕК) предложи регламент за ИИ, който има за цел да предотврати вредните последици от автоматизираните алгоритми при вземането на решения. Предложението за регламент класифицира различните приложения на ИИ според рисковете, които те представляват.
Системите за ИИ, използвани на работното място за подпомагане на управлението и набирането на служители, се считат за „високорискови“ в предложението на ЕК. Според Брюксел високорисковите системи за ИИ не трябва да бъдат забранени, но те трябва да предоставят „адекватни системи за оценка и смекчаване на риска“. Наред с другите мерки, те също трябва да осигурят „подходящи мерки за човешки надзор за минимизиране на риска“.
Евродепутатът Брандо Бенифей се опасява, че тези мерки не са достатъчни. Ако оценката на риска, посочена от регламента, може да бъде направена в рамките на вътрешен процес, работниците няма да бъдат достатъчно защитени от неблагоприятни последици, изтъква Бенифей.
„Самооценка за подобни инвазивни практики не трябва да се допуска. Овластяването на социалните партньори и включването на служителите е от ключово значение. Трябва да се уверим, че работниците няма да се превърнат в разходна стока алгоритмична услуга“, изтъква Бенифей.
Идентифицирането на това кои служители може да се нуждаят от определени умения може да бъде една от силните страни на приложенията за ИИ, посочва Йенс-Хенрик Йепесен от workday, доставчик на софтуер за управление на човешки ресурси.
Предложеният регламент за ИИ в момента се обсъжда в европейските институции. И Европейският парламент, и правителствата на държавите членки на ЕС ще трябва да одобрят регламента, преди той да влезе в сила.