Централните банкери продължават да настояват, че ценовият натиск напоследък, който води до по-висока инфлация, ще се окаже временен. Но въз основа на това, което се случва с доходността по облигациите и на пазара на инфлационни суапове, инвеститорите стават все по-малко убедени. Нещо трябва да вземе връх, пише Марк Гилбърт за Bloomberg.
Смущенията във веригата на доставки, скокът в цените на енергията и възстановяването на потребителското търсене благодарение на напредъка при ваксинациите заедно раздвижиха цените. Годишната инфлация в САЩ е на ниво от 5,3%, във Великобритания - 3,2%, а в еврозоната по предварителни данни е достигнала 3,4% през септември. И в трите региона цените се покачват с по-бързи темпове от целта на централните банки от 2%.
Това събуди т.нар. animal spirits (терминът "аnimal spirits" е използван за първи път от Кейнс и описва инстинктите и емоциите, които оказват влияние върху човешкото поведение, и може да се измерят например в потребителско доверие – бел. ред.) у облигационните „мечки”, които повишиха доходностите през последните седмици.
Пазителите на паричната стабилност обаче не са обезпокоени от покачването на цените. „Тези ефекти са по-големи и по-дълготрайни от очакваното, но ще отшумят“, каза председателят на Федералния резерв Джером Пауъл при изслушване пред банковата комисия на Сената. „Нашето мнение е, че ценовият натиск ще бъде преходен“, заяви управителят на Английската централна банка Андрю Бейли. „Основното предизвикателство е да гарантираме, че няма да реагираме прекалено на преходните шокове в предлагането“, сподели председателят на Европейската централна банка Кристин Лагард.
Въпреки че за неговата продължителност може да се спори, няма съмнение, че натискът върху разходите е широко разпространен. Няколко примера:
- FedEx заяви наскоро, че няма отслабване на недостига на работна ръка, което вдига разходите на компанията за доставки, като в един от центровете ѝ за сортиране недостигът на персонал достига 35%.
- Проучване на Националната статистическа служба на Обединеното кралство показва, че според 40% от британците има по-малко разнообразие от обикновено в магазините, като 25% казват, че не са успели да намерят храни от несъществено значение, а 18% не са могли да купят насъщни хранителни продукти.
- Costco въведе дажби при тоалетната хартия, хартиените кърпи и почистващите препарати на фона на закъснения при доставките.
- A.P. Moller-Maersk три пъти повиши очакванията си за печалбата в рамките на пет месеца. Най-голямата корабна компания за превоз на товари в света е напът да обяви годишна печалба от 16,2 милиарда долара за 2021 г. - равна на общата ѝ печалба за последните девет години.
- Памукът, използван във всичко - от дънки до тениски, се търгува на най-високата си цена от десетилетие.
- Nike обяви, че преди са ѝ били необходими 40 дни, за да достави спортни облекла по целия свят; сега това отнема 80 дни, като нарастващите разходи за транспорт накърняват маржовете.
Потребителите най-вероятно ще почувстват удара в супермаркетите, тъй като лошото време в една от най-големите страни производителки на селскостопански култури допринесе за по-високи цени. Бразилия отговаря за 80% от световния износ на портокалов сок, за 50% от износа на захар и за 30% от износа на кафе. Тази година страната претърпя най-тежката си суша от век, последвана от студ, донесъл слана, което провали реколтата.
Това обяснява защо световният индекс на ООН за цените на хранителните стоки се е покачил с една трета през последната година и защо цената на основните продукти за закуска се повиши през последните месеци.
На финансовите пазари ключов набор от показатели, използвани от централните банкери, сочи по-нататъшно ускоряване на цените. Петгодишните инфлационни суапове в долари, паунди и евро се повишиха през тази година, като ставката в еврозоната се изкачи до най-високото си ниво от повече от шест години, а във Великобритания - до десетгодишен връх.
Може би най-обезпокоителният аспект на настоящата икономическа среда е рискът инфлацията да се ускори на фона на стагнация на растежа. Опасността от стагфлация изглежда се появява на радара на трейдърите и инвеститорите; функцията News Trends на Bloomberg, която може да измери наличието на ключови думи от повече от 1500 източника, показва, че месечното използване на термина е рекордно високо.
Разбира се, облигационните „мечки” са се изгаряли и преди. Годините след световната финансова криза бяха свидетели на многократни предупреждения, че безпрецедентните икономически стимули ще отприщят инфлацията, но цените не нарастваха, а доходността по облигациите продължи към нови дъна.
Времето ще покаже кой е прав този път - централните банкери, които настояват, че настоящите увеличения на потребителските цени са преходни, или бдителните търговци на облигациите, които виждат предстояща опасност.