Работниците, които ще се върнат, ще се сблъскат с нови пречки, включително несъответствие между умения и изисквания на работните места. Икономиката след пандемията изисква повече работници в транспорта и складовете, като същевременно се нуждае от по-малко в хранителните услуги. Изглаждането на тези несъответствия ще отнеме време, дори ако програмите за преквалификация работят добре, което често не се случва. И ако погледнем по-общо, темповете на нарастване на работната сила се забавиха значително, както и потокът от нови имигранти, които бяха от съществено значение за подпомагане на работната сила.
На следващо място е недостигът на полупроводници, които са се превърнали в ключови компоненти при автомобилите и електрониката. Повечето автомобилни производители обявиха съкращения на производството, което доведе до недостиг при търговците на коли и високи цени за потребителите. Няма затворени заводи, които тепърва да отварят; световната полупроводникова индустрия работи, но зависимостта от производството в Китай и Тайван се увеличава. Изграждането на нови производствени мощности според строгите изисквания на тази индустрия ще струва скъпо и ще отнеме много време, което важи и за преместването на капацитет за смекчаване на нарастващите рискове от зависимост от Китай.
Полупроводниците са част от по-голяма история. През последните десетилетия корпорациите станаха зависими от глобалните вериги на доставки, за да задържат цените на труда и материалите ниски и да поддържат оскъдни запаси, допълнително намалявайки разходите. Пандемията, протекционизмът и глобалните напрежения ги принуждават да преразгледат тази стратегия. Но преместването ще отнеме време и ще повиши разходите.
Междувременно самата глобална верига на доставки се превърна в тясно място. Корабите чакат в морето за разтоварване, тъй като контейнерите се трупат в пристанищата. Недостигът на оборудване, камиони, шофьори и складове забавя движението на стоки от пристанищата до фирмите. Изискването служителите да работят извънредно увеличава разходите за труд, стимулира напускането на работа и често се сблъсква с изискванията за безопасност и с тези на синдикатите.
Сред вихъра на тези развития бизнесът - от Costco и FedEx до кварталните ресторанти - успява да прехвърли на потребителите по-високите си разходи без да срещне съпротива или да загуби пазарен дял.
Не е нужно да сте доктор по икономика, за да разберете, че когато нарастващото търсене среща твърде малко предлагане, резултатът е инфлация. Ако структурните промени се окажат основната причина, американците не трябва да очакват последствията (по-високите цени в магазините) да бъдат „преходни“.
преди 3 години Гледай тиОчаквам скоро да започнат да твърдят че 15% инфлация е полезно отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Баси, кой да предположи. Напълно неочаквано. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Както е казал великият Армстронг - тази малка стъпкя е една голяма крачка :) Днес 5 утре 10... процента де :) Фед няма да дига лихвите, щото на 30 Трлн дълг 1% са 300 млрд отгоре на бюджета :) А едно време учеха, че равновесната лихва била къде 3.5% отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Тя ся почва тия за изчезване мечтаят. отговор Сигнализирай за неуместен коментар