IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Как да регулираме водородните мрежи?

Пътната карта на МАЕ за осигуряване на въглероден неутралитет до 2050 г. ясно показва жизненоважната роля на чистия водород за постигане на декарбонизация

22:06 | 02.09.21 г. 8
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg L.P.</em></p>

Снимка: Bloomberg L.P.

Регулирането на водородните транспортни мрежи става все по-наложително, но законодателството трябва да бъде разработено по начин, който да осигури гъвкавост на пазара за преодоляване на предстоящите предизвикателства, пише в коментар за Euractiv Ное ван Хулст, председател на Международното партньорство за водород и горивни клетки в икономиката (IPHE) и съветник по въпросите за водорода в Международната агенция по енергетика (МАЕ).

Как да регулираме водородните мрежи е един от ключовите въпроси през тази година, тъй като Европейският съюз (ЕС) прилага своята стратегия за този енергиен източник. 

Пътната карта на МАЕ за осигуряване на въглероден неутралитет до 2050 г. ясно показва жизненоважната роля на чистия водород за постигането на декарбонизация при „трудно поддаващите се на изчистване сектори“ като тежката промишленост и тежкотоварния транспорт.

Основното политическо послание на доклада на МАЕ е, че правителствата трябва да действат по-смело и по-бързо, за да осъществят целта. Увеличаването на чистия водород трябваше да започне вчера, за да се достигне значително увеличение в обемите през следващите две десетилетия.

Целите на ЕС за електролизен капацитет за 2024 г. (6 ГВт) и 2030 г. (40 ГВт) са оправдано амбициозни. За да постигнем това, трябва да ускорим въвеждането на регулаторните рамки и подходящите схеми за подпомагане премахването на риска от частните инвестиции.

В световен мащаб всяка седмица се обявяват проекти за чист водород на стойност от над 1 милиард долара, според последните данни от Съвета по водород. Много от тези проекти в Европа се стремят да си осигурят финансиране, при условие че ЕС може да изясни правилата на играта възможно най-скоро.

Един от силно обсъжданите въпроси в ЕС е как да се регулират бъдещите водородни мрежи. По тази тема трябва да бъде постигнат консенсус възможно най-скоро. Не само защото това е една от липсващите части в регулаторната рамка, която трябва да бъде въведена. Но също така и защото през юни тази година европейските компании за газова инфраструктура представиха подробен план за инфраструктурата, наречена Европейски водороден гръбнак.

Този план се основава предимно на съществуващите модифицирани газопроводи, свързващи транспортните мрежи за чист водород с хъбовете в цяла Европа. Европейският водороден гръбнак е от съществено значение, за да се създаде във времето наистина интегриран и ликвиден пазар на чист водород в ЕС.

И трябва да се гарантира, че тази инфраструктура ще транспортира само декарбонизиран водород.

Обещаващият план за Европейския водороден гръбнак повдига и въпроса за по-дългосрочното регулиране на модифицираните газопроводи.

И в случай, че сте пропуснали голямата новина: холандското правителство официално обяви в началото на юли, че ще възложи на държавната компания за газова инфраструктура Gasunie да разработи водородна инфраструктура в Нидерландия на базата на реконструираната газова мрежа.

Инвестицията, необходима за повторното използване на газовата инфраструктура ще струва, според изчисленията, около 4 пъти по-малко, отколкото ако трябва да се изгражда изцяло нова мрежа, отговаряща на международните критерии за транспорт на горивото.

Водородната национална преносна мрежа на Нидерландия може да бъде реализирана за около 1,5 млрд. евро. Компании с водородни проекти в страната широко приветстваха тази стъпка, тъй като това премахва една ключова несигурност от уравнението на новата верига на стойност при водорода.

Тъй като всички заинтересовани страни на европейската водородна сцена разбираемо се борят за вниманието на Европейската комисия (ЕК) и европейските политици относно това как следва да се оформи бъдещото регулиране на водородните мрежи, вероятно би било разумно Брюксел да изслуша най-независимите експерти в регулирането на енергийните мрежи: Съветът на европейските енергийни регулатори (CEER) и Агенцията за сътрудничество на енергийните регулатори (ACER).

В доклад, представен в началото на февруари 2021 г., който не попадна в медийните заглавия, те препоръчват постепенен и динамичен подход към регулирането на водородните мрежи, в съответствие с развитието на пазара и инфраструктурата.

CEER и ACER любезно ни напомнят, че настоящата ситуация с водорода е много различна от ситуацията, когато беше въведена регулация за газовите и електрическите мрежи.

Защо е така? Е, газовите и електрическите мрежи съществуват в повечето държави членки на ЕС при въвеждането на регулацията, докато водородната инфраструктура тепърва ще се прилага и, може би, по-важното е, че предстои трябва да се развие мащабен пазар на водород.

Ясно е, че CEER и ACER визират плановете за преустройство на газопроводите, но те споменават съществуването на няколко частни водородни мрежи, които са построени като мрежи между различни предприятия още преди десетилетия.

Освен тези частни мрежи, цялата водородна инфраструктура е все още в начален стадий на развитие с перспективата да се разраства бързо през следващите години.

Тази коренно различна изходна позиция трябва да се има предвид, по-специално от онези, които заявяват, че „водородът е газ, така че просто трябва да копираме и поставим сегашното законодателство за газ при това за водорода“ и да го приложим незабавно.

Тази гледна точка пренебрегва факта, че чистият водород в момента е все още зараждащ се пазар. Както един европейски експерт по водород попита преди време: „наистина ли има смисъл да инсталираме светофари и да използваме полиция, при положение, че все още нямаме много коли на пътя?“

Вероятно не, бих казал.

Другата страна на монетата, разбира се, е, че водородната мрежа по принцип има характеристиките на естествен монопол и може да се счита за съоръжение от особено важно значение. Когато по-сериозните количества водород потекат през модифицираните тръбопроводи, трябва да внимаваме за риска от задръствания и злоупотреба с пазарна мощ от собствениците на водородна мрежа. 

Как да разберем, когато тези рискове станат сериозни? Това изисква експертна оценка на националните регулатори, тъй като те наблюдават развитието на пазара, като същевременно прилагат утвърдени общоевропейски принципи като достъп на трети страни, недискриминация и прозрачност.

Ето защо ACER и CEER говорят за динамичен подход. Те също така дават полезна препоръка да се разгледа моделът на съществуващото регулиране на ЕС в областта на телекомуникациите, който се оказа способен да се справи по гъвкав, но предсказуем начин с променящите се пазарни условия, като позволи на националните регулатори да оценяват редовно необходимостта и целесъобразността на регулаторните интервенции.

По този начин този динамичен подход би позволил на националните регулатори да се намесят, ако и където е необходимо, за ограничаване на значителна пазарна мощ чрез специфични регулаторни задължения. Той също така отразява факта, че развитието на водородните мрежи ще варира както по скорост, така и по мащаб.

Вероятно ще са необходими 15 или повече години, докато пазарът на чист водород стане достатъчно зрял. През това време ще се случат неочаквани развития, които ще изискват гъвкав подход.

ЕК и европейските законодатели рискуват да сгрешат, ако не приемат съветите на най-компетентния и независим глас на ACER и CEER, когато става въпрос за регулиране на водородни мрежи.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:59 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

8
rate up comment 0 rate down comment 0
Valentin13
преди 3 години
да, прав си и на мене ми е жал за него.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 2 rate down comment 0
supertrader
преди 3 години
Импе, то и в момента се произвежда доста по химичен път водород, едва ли са в неизвестност колко е агресивен съм металите. Как ли го транспортират сега ? Виж килорода да кажеш че е агресивен към металите. Като се преработва химически метана, въглерода се окислява а към водорода от който се намира в него се добавя още водород от водата - водната пара с която реагира. Това което пишат не е вярно, подозирам че желанието е просто да не се използва метан за да не могат тези които притежават запаси да продават метан и да печелят. Има два начина да се преработи, единия е да се смеси с водна пара и да се получи повече водород и окислен въглерод и втори начин просто да се разелят с пиролиза при висока температура и да се получи водород и чист въглерод който може да е под формата на едноатомен слой - графен.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 2 rate down comment 2
zelka007
преди 3 години
вече си приготвил качето за новата реколта , а ?! лакомник ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 3 rate down comment 2
zelka007
преди 3 години
хихи ... импе , холандските инженери требе да четът повечко форума на инвестора , завалийте не ги разбират нещата . организирали са 5 търга за около 6ГВт вятърни централи , не знам запознат ли си , но там няма субсидии за вятъра ... :))) ... строят един от най-мащабните електролизери за зелен водород . стартирали са мащабна програма за адаптиранр на газопреносната мрежа към водород - това е пълно разглобяване и почистване на базовите газопроводи (около 1200км тръби) , нови там където не мохат да се оправят - за 1,5млрд евра . всичко тип-топ макс 2030 . вятърни централи , водородна мрежа , електролизери ... ще чакат те балканските форумни спецове да им наливат акъл . те и държавата им е газифициран , тука само топлофикациите и тук там некое предприятие . та викаш бизнесът с природен газ светло бъдеще го чака , а ?!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 2 rate down comment 3
Императорът
преди 3 години
Хората им обясняват на тия иди0ти, че водородът и металите хич не се обичат, ама иди0тите не вдяват, нали затова са иди0ти? Най-лошото в подобен род индивиди е безумното им и тпашко упорство. Само ще си съсипят и газопреносната мрежа, та после да останат по гoли дирници. То природните закони и в случая химическите не са концерт по желание. Разбира се, за да си прецакат газопреносната мрежа, първо трябва да имат водород... ама те са толкова загубени, че като нищо ще насочат всичките ВЕИ-мощности да произвеждат водород при 30-40% загуба на енергия от цялата врътка, а битът и икономиката да ползват ток от въглища. Нз колко трябва да си загубил връзка с реалността - че да продължаваш да бръщолевиш все същите глyпости за "зелен водород", при положение, че потреблението на въглища дори расте дори посред лято.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 6 rate down comment 1
дядя Вова
преди 3 години
Само не казвай на Зелка 00, че ще вкисне, а е още топло за кисело зеле.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 7 rate down comment 2
Valentin13
преди 3 години
+++++++++++++++++++++++++++всичките там са я завършили. Заъпадна Европа е проядена от марксизъм. а зеленизма е най-новата му форма.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 6 rate down comment 2
дядя Вова
преди 3 години
Пътната карта на МАЕ за осигуряване на въглероден неутралитет до 2050 г. ясно показва жизненоважната роля на чистия водород за постигане на декарбонизация > ...за осигуряване на...ясно показва жизненоважната роля на...за постигане на... Пурко, ти да не си завършил в някоя партийна школа на БКП ?!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още