Това, което в най-лошия случай е досадно за потребителя, има фатални последици например за германската икономика. Мюнхенският институт Ifo коригира икономическата си прогноза за текущата година поради недостига на материали с 0,4% надолу. Икономическите изследователи не очакват връщане на нивото преди Covid до 2022 г.
При това изглежда съмнително дали тази прогноза изобщо може да се осъществи. Защото тя предполага, че недостигът е само временен. Но сега е ясно: С избухването на коронавируса в китайския пристанищен квартал Янтян близо до Шънджън настъпва поредният едномесечен хаос върху глобалния товарен трафик. „Щетите за световната търговия могат да бъдат в пъти по-големи от загубите, причинени от неотдавнашното затваряне на Суецкия канал“, обобщава Берт Рюруп, президент на Handelsblatt Research Institute (HRI). „Пореденият стрестест заплашва световните логистични вериги“.
Също толкова големи песимисти са и мениджърите по покупки на германските компании. Според непубликувано по-рано проучване на Федералната асоциация за управление на материалите, закупуване и логистика (BME), около 62% от общо 700 анкетирани предполагат, че недостигът на суровините ще продължи поне до края на 2022 г. Това засяга особено стоманата, полупроводниците и пластмасите - продукти, които се използват почти навсякъде.
„Днешните глобални вериги за доставки са толкова силно свързани в мрежа, че тя започва да се разтърсва силно, когато внезапно в тях попадне гаечен ключ“, казва Гундула Улах, главен изпълнителен директор на BME. „Понастоящем не се вижда края на недостига на много материали“.
Фактът, че нарастващото търсене след пандемията среща празни складове при доставчиците, е само част от обяснението. Продължаващите блокирания в много страни по света също са недостатъчни като причина за това, което виждаме.
По-скоро в сянката на кризата се ускори промяна, която беше очевидна още преди пандемията: Световната търговия стана крехка – сега се пръска илюзията, че всеки продукт е достъпен до минута на всяко място. Изживяваме края на културата а-ла Just-in-time и Amazon Prime.
Когато през миналата година от рафтовете на супермаркетите изчезна тоалетната хартия, ликът на потребителското общество започна да се пропуква. А ще има и други такива примери Независимо дали става въпрос за маски, апарати за обдишване или ваксини: покупателната способност и желанието да купите нещо сами по себе си вече не са достатъчни. Възможността за закупуване става по-важна. „Пандемията затвърди впечатлението ни, че има глобални събития, на които ние като личности сме безсилни да се противопоставим“, казва Йоханес Дорн, управляващ директор в Rheingold-Institut в Кьолн.
Ако в миналото имаше имплицитно настояване много продукти да бъдат достъпни веднага, то сега в много случаи потребителите се примиряват с факта, че не могат да получат всичко по всяко време. На други ценности се придава по-голяма тежест: „Нематериалните нужди като пътуване или прекарване на време със семейството и приятелите придобиха все по-голямо значение“, казва психологът. Това ще остане с нас дълго след пандемията.
А и пътуването като пост-Covid заместително удовлетворение също не е толкова лесно. Сега Lufthansa използва джъмбо джетове по полетите си до Майорка, за да се справи с внезапната атака от страна на туристите. А да си наемеш кола под наем и ваканционни домове стана драстично по-скъпо.
Handelsblatt се зае да открие причините за този недостиг - и идентифицира шест причини, поради които глобалната икономика се забавя в момента. Някои от тях са леки нарастващи болки, които скоро ще отшумят. Други обаче могат да бъдат проследени до дългосрочни мегатрендове. Те имат потенциал да променят трайно начина, по който добавяме стойност.
Междувременно ресторантьорите вече не се оплакват от вредните за бизнеса блокирания, а от липсата на персонал – тъй като пандемията изостри съществуващия недостиг на работна ръка.
Handelsblatt се зае да открие причините за този дефицит - и идентифицира няколко причини, поради които глобалната икономика се забавя в момента. Някои от тях са леки болки, които скоро ще отшумят. Други обаче могат да бъдат проследени до дългосрочни мегатрендове. Те имат потенциал да променят трайно начина, по който правим бизнес.
преди 3 години И все пак да ти отговоря на въпроса,за какво ще си харчат парите.Ами всъщност при високи,и още по високи нива на инфлация,хората ще разполагат с по малка покупателна споосбност,след края на филма обикновенно следва депресия.Всичко ще е опоскано,и съответно нито хората ще имат пари,нито насреща им ще има кой знае колко останали бизнеси,които са оцелели. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Потреблението е високо само когато потребителите се чувстват сигурни.При висока инфлация потреблението съответно е ниско.И още едно интересно нещо,в момента всички говорят само за инфлация и поскъпване.Реално инфлацията е вече факта,с по -високите си нива.Никой обаче или много малко хора не слагат тезата с обратния знак-знака на дефлацията.Да не се окаже накрая ,че инфлацията наистина ще е преходна,въпреки всички приказки.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Това е интересна хипотеза, но не отговаря на въпроса за какво ще си харчат тогава хората парите. Надали ще почнат да спестяват. Или просто ще работят по-малко? Нещо не ми се вярва, далеч по-реално е много стоки да поскъпнат. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Когато хората свикнат да живеят с по малкото стоки,или услуги,и разберат ,че могат и с малко,и да ги заливат в последствие с изобилие,те вече ще са свикнали да не харчат по толкова много.После и да искат да им продават повече и ненужни неща,вече ще е късно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Когато хората свикнат да живеят с по малкото стоки,или услуги,и разберат ,че могат и с малко,и да ги заливат в последствие с изобилие,те вече ще са свикнали да не харчат по толкова много.После и да искат да им продават повече и ненужни неща,вече ще е късно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар