Когато планинският бръмбър корояд беше забелязан за първи път на север от 60-ия паралел в Канада през 2012 г., никой не можеше да предвиди последиците, които вредителят ще има за европейските строители на къщи. Но сега малкият черен бръмбар унищожи голяма част от канадската реколта от дървен материал - а на строителните площадки в Германия, Австрия, Франция липсват покривни летви и кофражни дъски.
„Печалбите на строителната индустрия ще намалeят значително тази година“, казва пред Handelsblatt Райнхард Кваст, президент на Централната асоциация на германската строителна индустрия (ZDB).
Когато контейнерният кораб Ever Given блокира Суецкия канал за шест дни през март, стотици кораби, превозващи стоки на стойност девет милиарда щатски долара, бяха арестувани край египетското крайбрежие. Дори днес пристанищата се затрудняват с хаоса, който инцидентът предизвика в ограничените по време глобални логистични вериги.
„Опитваме се да гарантираме на нашите клиенти запазените места за превоз“, казва Ролф Хабен Янсен, главен изпълнителен директор на голямата корабоплавателна компания Hapag-Lloyd, в интервю за Handelsblatt. Няма гаранция, че това ще се случи.
Когато Airbus уведоми доставчиците си, че коронавирусната пандемия е приключила и че производителят на самолети почти ще удвои производството си до 75 машини на месец от 2024 г. нататък, това предизвика много активност сред доставчиците му. От своя страна те се опитаха да се запасят със стоките, необходими за поръчката от страна на Airbus, възможно най-бързо.
Тъй като компаниите, точно както и частните лица, са склонни да трупат запаси, когато има недостиг, това може да увеличи дефицита за много продукти, предупреждават експерти от индустрията. „Липсва прозрачност във веригата за доставки“, казва Майкъл Санто, ръководител на консултантската фирма H&Z.
Вредители, инциденти, нарастващо търсене: три събития, които на пръв поглед нямат много общо - но казват много за капана, в който се намира глобалната икономика в момента. Независимо дали става дума за вездесъщи материали като стомана или изолационни материали, или за сложни високи технологии като микрочипове или графични карти, независимо дали случващото се касае работници, коли под наем или товарни контейнери: Има дефицити в почти всяка точка от веригата за доставки. И ако вярвате на експертите, вероятно ще трябва да свикнем с този недостиг в много области на живота ни – поне за известно време.
Причините за тази тенденция варират - от последиците на пандемията до глобалното затопляне. Някои компании дори са заплашени от работа на съкратено работно време поради незапълненикниги с поръчки, предупреди наскоро президентът на германския занаятчийски съюз.
Много задачи, но няма материал: трудовият живот в новата икономика на дефицита понякога напомня на абсурдните условия в комбинатите от късната Източна Европа. И не само компаниите са засегнати. Всеки, който за последно се е опитал да поръча кухня или да си намери майстор, е изпитал, както изглежда, реалните социалистически условия – в днешно време. Дори пластмасовите дюбели стават оскъдни, както се оплакват инженери от Бавария.
преди 3 години И все пак да ти отговоря на въпроса,за какво ще си харчат парите.Ами всъщност при високи,и още по високи нива на инфлация,хората ще разполагат с по малка покупателна споосбност,след края на филма обикновенно следва депресия.Всичко ще е опоскано,и съответно нито хората ще имат пари,нито насреща им ще има кой знае колко останали бизнеси,които са оцелели. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Потреблението е високо само когато потребителите се чувстват сигурни.При висока инфлация потреблението съответно е ниско.И още едно интересно нещо,в момента всички говорят само за инфлация и поскъпване.Реално инфлацията е вече факта,с по -високите си нива.Никой обаче или много малко хора не слагат тезата с обратния знак-знака на дефлацията.Да не се окаже накрая ,че инфлацията наистина ще е преходна,въпреки всички приказки.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Това е интересна хипотеза, но не отговаря на въпроса за какво ще си харчат тогава хората парите. Надали ще почнат да спестяват. Или просто ще работят по-малко? Нещо не ми се вярва, далеч по-реално е много стоки да поскъпнат. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Когато хората свикнат да живеят с по малкото стоки,или услуги,и разберат ,че могат и с малко,и да ги заливат в последствие с изобилие,те вече ще са свикнали да не харчат по толкова много.После и да искат да им продават повече и ненужни неща,вече ще е късно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Когато хората свикнат да живеят с по малкото стоки,или услуги,и разберат ,че могат и с малко,и да ги заливат в последствие с изобилие,те вече ще са свикнали да не харчат по толкова много.После и да искат да им продават повече и ненужни неща,вече ще е късно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар