Австрийски модел
Има промени, които могат да бъдат осъществени без изменение на законодателството на ЕС или болезнено пренаписване на договорите. За това можем да благодарим на австрийците.
През 90-те години Виена намери начин да заобиколи ограниченията на дълга на ЕС, като създаде държавна компания – ASFINAG. Тя съществува, за да строи и поддържа магистралите в страната – огромен проект, финансиран със заеми, еквивалентни на около 5 процента от БВП. По това време Австрия се бореше да изпълни критериите за присъединяване към еврото, превръщайки всякакъв вид разходи в обект на нервен контрол.
Държавногарантираното заемане на компанията на капиталовите пазари не се счита за публичен дълг, тъй като се обслужва от специални потоци от приходи, от пътни такси и годишна потребителска такса за автомобили. ASFINAG дори изплаща малък годишен излишък на държавата.
Компанията е създадена, за да заобиколи пакта и да позволи инвестиции, коментира Франц Наушниг, икономистът, който е помогнал да се разработи схемата. „Тя се самофинансира и ни даде много модерна магистрална мрежа много по-евтино, отколкото ако го бяхме направили с публично-частни партньорства“, допълва той.
Германската Bundesbank, която се придържа към фискалната справедливост, оспори това средство за задбалансово заемане в Службата за статистика на ЕС. Евростат обаче потвърди освобождаването на австрийския модел от изчислението на държавния дълг. Оттогава Германия прие подобна система за изграждане и поддръжка на магистрали чрез компания, наречена Autobahn GmbH.
Същото може да се приложи за финансиране на публични инвестиции в интелигентни енергийни мрежи, слънчеви паркове, транссредиземноморски електрически кабели или високоскоростен широколентов достъп. Това може да се направи в целия ЕС или чрез създаване на система от национални компании, които да се свържат.
Идеята за поставяне на повече публични инвестиции извън бюджетните ограничения придоби популярност в кампанията за изборите в Германия през септември, тъй като политиците спорят дали и кога да се активира конституционната „дългова спирачка“, която силно ограничава държавните заеми.
"Зелените", които са заедно с консерваторите в проучванията на общественото мнение, предлагат публичен инвестиционен фонд в размер на 500 млрд. евро за прехода към чиста, възобновяема енергия. Левоцентристките социалдемократи, макар и да се застъпват за ранно връщане към лимитите на дълга, също искат да освободят определени категории инвестиции от изчислението.
Всички тези схеми имат за цел да избегнат повтарянето на грешките в отговора на ЕС на кризата в еврозоната, когато синхронизираните икономии доведоха до колапс на публичните инвестиции, предизвиквайки двойна рецесия, намалявайки потенциала за растеж. Това утежни и недостига на инвестиции от частния сектор.
Промените ще предизвикат борба за това какво представлява добър и лош дълг. Някои държави, като Франция, отдавна се застъпват за изключване на покупките на отбранително оборудване например от изчисляването на дълга. Други твърдят, че разходите за образование са най-стимулиращата растеж инвестиция от всички и не трябва да влизат в изчисленията на дълга.
Финансовите пазари обаче - крайните арбитри на устойчивостта на дълга на дадена държава, няма да оценят много позитивно това творчество в отчетността. Както казва консервативният германски евродепутат Маркус Фербер, „дългът си е дълг“.
„Разбира се, има значение дали ще взема заем, за да платя за хубава почивка, или да си купя кола, с която да пътувам до работа. Не трябва обаче да се започва дебат за добри и лоши дългове. Трябва да разгледаме реалността на устойчивостта на дълга“, посочва той.
Основният проблем, според Фербер, е, че страни като Франция и Италия не са намалили дълга си в добри времена и ще се борят, когато лихвените проценти отново се повишат. Затова Европа ще има нужда от разумни правила за балансиране на текущите разходи с приходите. Това обаче не трябва да пречи на ЕС да заобикаля остарелите тавани на дълга, за да насърчи жизненоважни публични инвестиции.