„Страх от инфлация“ и „страх от лихвени проценти" - два фактора, които развалят доброто настроение, продължават да бушуват на глобалните борси, а страничните ефекти са понижения на цените на акциите. Въпреки това германските борсови корпорации се представят като икономически властелини. В края на краищата осем от 30-те компании от състава на германския борсов индекс Dax са утроили печалбите си през първото тримесечие в сравнение с предходната година, например Volkswagen, Daimler и Covestro.
Deutsche Post се възползва от потока куриерски пратки, Infineon - от глобалния недостиг на чипове. В крайна сметка програмите за икономически стимули, които бяха стартирани в много страни, също насърчават бизнеса. Според изчисленията на консултантската компания EY концерните от DAX са спечелили малко под 42 милиарда евро преди лихви и данъци през първите три месеца на годината - това е два пъти повече, отколкото през същия период на 2020 година.
„Първото тримесечие беше много силно“, казва пред Handelsblatt Матийо Майер, член на ръководството на EY за Германия. „Търсенето беше изключително високо в много индустрии, а в някои случаи ръстът надмина и очакванията на компаниите“.
В сряда Allianz, Bayer, Merck, Deutsche Wohnen и Deutsche Telekom представиха своите резултати, които надминаха очакванията. Някои компании, като Deutsche Post, отчетоха рекордни печалби, а няколко преработиха годишните си прогнози нагоре, включително Daimler, BASF и Covestro - което е необичайно на толкова ранен етап от финансовата година.
„Печалбите се развиха по-силно от очакваното“, казва пред Handelsblatt анализаторът на Commerzbank Андреас Хюркамп, a благодарение на силния глобален растеж те ще продължат да се възстановяват през втората половина на 2021 г. Само през последните три месеца анализаторите повишиха очакванията си за печалбите за текущата финансова година за BMW с повече от 20%, за Daimler с почти 50%, а за Covestro - с повече от 75%.
Причината за силното възстановяване през първото тримесечие и оптимизма през останалата част от годината е глобалното икономическо възстановяване. Растеж във всичките три основни региона едновременно - според анализ на Handelsblatt, това е допринесло за извънредно увеличение на печалбите още през годините до 2018 г.: Компаниите не могат да посрещнат адекватно увеличеното търсене, което движи цените, така че рентабилността да се увеличава с увеличаване на продажбите. Това от своя страна действа като лост за печалбите.
Най-големият бенефициент на този ефект е Dax с многото му циклични компании. Осем от 30-те компании на Dax успяха да утроят печалбите си през първото тримесечие в сравнение с предходната година, включително Covestro, Daimler и Volkswagen. Освен това има специални икономически цикли, от които се възползва например Deutsche Post - от наводнението с колети в резултат на пандемията, както и Infineon от глобалния недостиг на чипове.
В края на краищата и рекордно високите икономически стимулиращи програми също подхранват концерните. Само американското правителство е осигурило близо 5 трилиона долара от миналото лято насам, за да насърчи потребителите да харчат повече, а бизнеса - да инвестира повече. Проектите варират от чекове за пари в брой за всеки американски гражданин до инфраструктурни програми за обновяване или възстановяване на застарели мостове, пътища и обществени сгради.
Компанията за строителни материали Heidelberg Cement отчете добро начало на новата финансова година и се надява на по-нататъшна подкрепа от многото правителствени инфраструктурни програми в САЩ, Австралия, Индия и Италия.
Главният изпълнителен директор Доминик фон Ахтен остава позитивно настроен и за частното жилищно строителство. Положителното развитие през първото тримесечие също е забележително, тъй като данните от предходната година - с изключение на бизнеса в Китай – почти не са били повлияни негативно от пандемията.
Азия се оказа най-важният двигател на растежа. Според изчисленията на EY продажбите там на компаниите, които предоставят информация за това, са с 29 процента нагоре в сравнение с предходната година.
В допълнение и пазарът в Северна Америка нарасна с повече от средния темп от 13 процента. В Европа продажбите отчитат ръст от 7 процента - също значително повече от многото години на стагнация в миналото.