Ако има положителна страна на кризата с Covid-19, това е забележителната креативност, проявена от множество бизнеси, които процъфтяха, като се трансформираха по неочаквани начини по време на пандемията, пише Рана Форухар за Financial Times.
Примерите, на които се натъкнах са многобройни. Например компанията за сигурност на летищата, която планира да пусне приложение за ваксинационно проследяване, след като бизнесът с пътувания се срина. Или собствениците на търговски центрове и магазини, които отдават под наем празни търговски площи на училища, които се нуждаят от повече пространство за социална дистанция на учениците по време на уроците. Или пък дигиталните бизнеси, които едва успяват да издържат на собствения си растеж.
Говорих наскоро с Крейг Фулър, главен изпълнителен директор на FreightWaves, базирана в Чатануга онлайн медия и бизнес с абонаментни данни. Компанията преживя 300% годишен скок в своя онлайн бизнес по време на пандемията. Резултатът беше 70% годишен ръст на общите приходи въпреки пълния срив на поделението за присъствени събития.
„Нашият паричен поток се ускори драстично, защото данните и медиите имат много по-голям марж от физическите събития“, казва Фулър, чийто най-голям проблем сега е да задържи служителите си. „Осем човека напуснаха през последната година, за да стартират собствен бизнес.“
През 2020 г. в САЩ бяха подадени най-много нови бизнес заявления в историята - ръст от 24% спрямо 2019 г. Но 2021 г. може да бъде още по-добра - само през януари заявленията са нараснали с 43% спрямо декември 2020 г. Да, физическите търговски обекти все още изостават, а пътуванията и туризма може никога да не се възстановят, но области като електронната търговия, финтеха и здравеопазването процъфтяват.
Този вид шумпетерово съзидателно разрушение е точно това, което искаме в момент като този. Но възходът на изцяло нови видове бизнес създава и нови предизвикателства както за капитала, така и за труда. Бих посочила три особено належащи проблема, които ще изискват повече внимание от страна на регулаторите.
Първият е въпросът за това как да се оценят и защитят нематериалните активи, които вероятно ще се удвоят като процент от корпоративните инвестиции след пандемията. Повечето големи бизнес битки днес са за това кой колко притежава от дигиталния пай.
Вижте спора във федералния съд на САЩ между Epic Games и Apple относно комисионните от App Store. Или борбата за пандемичното освобождаване от правилата на Световната търговска организация за интелектуалната собственост с цел подпомагане производството на ваксини. Или пък Google и Apple, които се борят със SAP, Siemens и BASF за патентна защита в Германия.
Тъй като по-голям процент от корпоративно богатство е в нематериални активи, този тип конфликти само ще се увеличават. Това подчертава отчаяната нужда от трансатлантически съюз от 21-ви век около регулирането на технологиите и правилата за цифрова търговия. Китай върви по свой път по много от тези въпроси, но Европа и САЩ не трябва.
преди 3 години Да живее ковидът ! Той ще ни заведе в светлото бъдеще ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Хрантутниците-Регулаторите ашколсун си го докарват от стъкмистика. отговор Сигнализирай за неуместен коментар